Sandefjord | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Sandefjord | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 25 Nov 2022, 22:47

    Fredrik wrote: 25 Nov 2022, 18:50 Det er planer om å utvikle Rådhusgata 5 med omkringliggende eiendommer. Dette er stedet hvor blant annet det gamle bedehuset ligger. Planer består av et nytt boligprosjektet utformet som to bygårder og hva som blir beskrevet som to urbane byboliger. Prosjektet forutsetter at det gamle bedehuset rives. Det vil gi ca. 35 nye boliger.

    Planforslaget er laget av Dark arkitekter og Niamo arkitektur har stått (vil stå?) for den arkitektoniske utformingen av bebyggelsen. Forslagsstiller er Inter Eiendom.

    Jeg synes ikke det ser så ille ut, men jeg skulle ønske at bedehuset ble bevart.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
    Lager de for en gangs skyld noen skikkelige bygårder er det nok få som klager.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Sandefjord | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 28 Nov 2022, 18:55

    Det planlagte leilighetsbygget i Rådhusgata 2 har blitt bearbeidet enda en gang og her er det siste settet med illustrasjoner av det. Planene ble presentert for hovedutvalget for miljø og plan på onsdag i forrige uke, og de bestemte at planforslaget skulle legges ut til offentlig ettersyn.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Dokumentene fra møtet kan sees her.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Sandefjord | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 28 Nov 2022, 19:18

    Nå har det meste her vært grusomt de siste ukene, med det ene prosjektet styggere enn det andre, ødeleggelse av historiske områder i Bergen osv. Men endelig noe litt fint (også det prosjektet i kristiansund var bra). Men håper de velger å gå for litt penere takstein, utenom det liker jeg bygget.

    Tror også jeg foretrekker disse illustrasjonene fremfor de gamle.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Sandefjord | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 02 Feb 2023, 20:08

    Usbl har planer om å bygge et nytt leilighetsbygg i Møllers gate 1a og b, som ligger rett over veien for Sandefjord kirke. Leilighetsbygget er planlagt å ha fem etasjer og inneholde 36 leiligheter. Prosjektet er tegnet av Spir arkitekter, som ifølge dem selv har latt seg inspirere av klassisk stil og et ønske om få bygget til harmonere med omgivelsene. Jeg synes det er sånn tålig vellykket.

    Planen er å få sendt inn rammesøknad i løpet av første kvartal i år.

    Image

    Image

    Image

    Artikkel.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Sandefjord | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 02 Feb 2023, 20:58

    Dette er åpenbart et 4/10 prosjekt, veldig middelmådig og ikke noe særlig imponerende. MEN, jeg er faktisk ikke særlig negativ, det at de i det hele tatt har latt seg "inspirere" av klassisk arkitektur er jo et godt tegn, de forstår at det ihvertfall er et lite press på å bygge noe som ikke gir oss (folket) optisk migrene, hvis flere utbyggere føler samme press så er vi muligens på en god sti :)
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Sandefjord | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 16 Mar 2023, 16:52

    Noen illustrasjoner som viser Inter Eiendom sitt forslag til utbyggingen av felt F og G og Kilen Brygge. Feltene ligger øst for de tidligere byggetrinnene. Området er eid og Sandefjord kommune og forslaget er sendt inn sammen med et tilbud for kjøp av eiendommen. De foreslår å bygge et nytt kvartal med rundt 200 leiligheter og med næring på bakkeplan. Forslaget er laget av det danske Khr architecture.

    Det positive her er at forslaget forholder seg til Kilgata på et langt bedre vis enn de forrige byggetrinnene. Det negative er at arkitekturen fremstår som usedvanlig trist og grått.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Artikkel i Sandefjords Blad.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Sandefjord | Byutvikling og prosjekter

    by Mikael » 16 Mar 2023, 18:29

    Bare det at man primært vurderer fasaden mot Kilgata som en støyskjerm enn en byfasade sier det meste dessverre. Kilgata er definisjonen på en bortkastet mulighet da det faktisk er en gate mange mennesker går og sykler.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Sandefjord | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 17 Mar 2023, 09:24

    Et bilde av det nye Nav-bygget som begynner å nærme seg ferdigstille i Søebergs gate 1-3. Jeg synes det er mindre dybde på fasaden i virkeligheten enn det illustrasjonen ga inntrykk av.

    Image

    Bildet ble funnet her på Facebook.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Sandefjord | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 25 Apr 2023, 08:35

    Her er noen nye illustrasjoner av de tidligere viste planene for utviklingen av Rådhusgata 5. Prosjektet er tegnet av Niamo Arkitektur.

    Det er enkelte detaljer jeg ville ha endret, men generelt synes jeg dette virker veldig lovende. Så gjenstår det selvsagt å sikre at gjennomføringen blir i tråd med illustrasjonene (i motsetning til hva som skjedde med Dokkenkvartalet). I tillegg vil jeg igjen påpeke at jeg ikke er så stor fan av å rive historiske bygninger slik som det gamle Bedehuset.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Illustrasjoneen ble funnet i en artikkel i SB i februar i år.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Sandefjord | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 25 Apr 2023, 10:26

    Fredrik wrote: 25 Apr 2023, 08:35 Her er noen nye illustrasjoner av de tidligere viste planene for utviklingen av Rådhusgata 5. Prosjektet er tegnet av Niamo Arkitektur.

    Det er enkelte detaljer jeg ville ha endret, men generelt synes jeg dette virker veldig lovende. Så gjenstår det selvsagt å sikre at gjennomføringen blir i tråd med illustrasjonene (i motsetning til hva som skjedde med Dokkenkvartalet). I tillegg vil jeg igjen påpeke at jeg ikke er så stor fan av å rive historiske bygninger slik som det gamle Bedehuset.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Illustrasjoneen ble funnet i en artikkel i SB i februar i år.
    Helt ok, burde få en enda mer tradisjonell utforming, glassterrassene er lite imponerende.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests