Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Dette er en tråd for den planlagte utviklingen av Lysaker og Lilleaker. Områdene ligger helt vest i Oslo og strekker seg delvis inn i Bærum kommune. Områdene er en del av den såkalte Fjordbyen Vest-satsingen. De vil bli betjent av en stasjon på den nye Fornebubanen som er under bygging.
Det har nå blitt sendt inn et planforslag for utviklingen av den såkalte Lilleakerbyen, som er planlagt utviklet på eiendommen som Mustad Eiendom eier på Lilleaker. De inkluderer blant annet der hvor CC Vest ligger i dag. Intensjonen med å planforslaget er å gi området en urban utforming med høyere utnyttelse. Planene åpner opp for å bygge i 1475 nye leiligheter.
Det har også blitt sendt inn et planforslag for reguleringen av et nytt kontorbygg i Vollsveien 9-11. Kontorbygget vil bli bygget på Bærumssiden av Lilleakerbyen (er det stjerneformede bygget i nedre venstre hjørnet av kartet i innlegget over). Bygget er planlagt å bli på ni etasjer og er tegnet av A-lab.
Disse planene har blitt mindre og mindre urbane for hver gang vi har blitt presentert oppdaterte illustrasjoner. Denne gangen ser det ut som noe som passer inn inn i Bærum, altså ikke urbant nok.
A-lab har sendt inn noen illustrasjoner som viser en alternativ utforming av kontorbygget som er planlagt bygget i Vollsveien 9-11. Den alternative utformingen består av avrundede hjørner og en tilbaketrukket femte etasje mot Vollsveien.
Planforslaget for utviklingen av Lilleakerbyen har nå blitt lagt ut til offentlig ettersyn. Frist er satt til den 12. september for å komme med innspill.
Et nytt kontorbygg som der ønske om å bygge i Elveveien 83-85 på Lysaker. Eiendommen ligger rett ved den fremtidige oppgangen til den nye t-banestasjonen. Det står to eldre arbeiderboliger på eiendommen i dag. Disse ble flyttet hit i forbindelse med utvidelse av Lysaker jernbanestasjon. Som en del av prosjektet foreslås det nå å flytte dem videre, men jeg kan ikke se at det er oppgitt hvor dem er tenkt flyttet hen.
Uansett er det sendt inn en anmodning om å få avholdt et oppstartsmøte for prosjektet og Stein Halvorsen Arkitekter er ansvarlig søker.
Her lukter det innsigelse fra Bane nor lang vei
Det området der, mellom stasjonen og Lysaker elva, kommer til å ligge som en grushaug i tiår fremover, i påvente av ekstra plattformer på Lysaker stasjon som aldri kommer.
Jeg er usikker på hvor stort problem det blir i dette tilfellet, da dette prosjektet ligger på andre siden av den nye t-banestasjonen for jernbanen. Ingen av planene/forslagene jeg har sett tidligere for utvidelse av stasjonen, har planlagt å bygge noe der.