Oslo | Område | Skøyen
  • Iver
    Has thanked: 2 times
    Been thanked: 46 times

Re: Oslo | Område | Skøyen

by Iver » 25 Aug 2023, 14:36

Ganske sprøtt å skulle rive et såpas nytt og fungerende bygg. Ikke veldig klimavennlig. Dagens bygg har visse arkitektoniske kvaliteter, mens forslaget er generisk kjedelig modernisme. Å tillate høye bygg har denne ulempen, at det blir press for å rive eller bygge på (som sjelden blir bra) eksisterende bygg.
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 204 times
    Been thanked: 1001 times

by Fredrik » 26 Aug 2023, 08:25

Iver wrote: 25 Aug 2023, 14:36 Dagens bygg har visse arkitektoniske kvaliteter, mens forslaget er generisk kjedelig modernisme.
    Ja, jeg er enig i at det er visse kvaliteter med dagens bygg (selv om det har en del svakheter og), så jeg synes egentlig en bedre idé hadde vært å påbygge og ombygge det slik at det forholdt seg til gatene rundt på en bedre måte.
  • trygvef
    Has thanked: 14 times
    Been thanked: 9 times

by trygvef » 28 Aug 2023, 15:18

Omløpshastigheten i området beynner å bli rimelig høy? :roll:
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 17 Sep 2023, 08:26

Noen flere bilder av det nye kontorbygget i Drammensveien 126 som viser hvordan det fremstår etter at det har blitt tatt i bruk. Ifølge artikkelen bildene er hentet fra, så er ambisjonene å gjøre det til et slags vestkantens svar på Vulkan med diverse spisesteder.

Image

Image

Image

Image

Artikkel.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 28 Sep 2023, 11:40

Bystyret har nå vedtatt områdeplanen for Skøyen.

Nrk sin nyhetsnotis om saken.
    These users thanked the author Fredrik for the post:
    Jørn
    Rating: 9.09%
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 16 Nov 2023, 09:14

Fredrik wrote: 14 Jun 2023, 09:46 To illustrasjoner som viser de foreløpige planene for utviklingen av hele kvartalet i Hoffsveien 1, som ligger rett over veien for Skøyen stasjon. Prosjektet har fått navnet Hoff Village (et teit navn spør du meg) og er tenkt å inneholde 160 til 180 boliger i tillegg til næringsarealer og det som blir beskrevet som "kultur". Planene er laget av Niels Torp arkitekter på vegne av selskapene SKB Eiendom, Holm Eiendom og Fram Eiendom.

Planene bryter i midlertid på den nye områdeplanen for Skøyen, så jeg antar at det endelige prosjektet vil se noe annerledes ut.

Image

Image

Artikkel fra mai.
    Det har nå blitt sendt inn en ønske om få avholdt et planforhåndskonferanse e for dette prosjektet. Planene er som nevnt laget av Niels Torp arkitekter.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Saksmappen.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 16 Nov 2023, 09:30

Niels Torp arkitekter har også sendt inn en anmodning om få en planforhåndskonferanse for felt BKB3 og BKB4, som ligger rett over veien for prosjektet i posten over.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

I saksinnsyn.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 30 May 2024, 09:51

Det har nå blitt presentert nye planer for feltene mellom jernbanelinjen og Harbitzalléen.

Image

Image

Image

Image

Image

Artikkel i Aftenposten.
    These users thanked the author Fredrik for the post:
    Jørn
    Rating: 9.09%
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 18 Jul 2024, 11:14

Fredrik wrote: 16 Nov 2023, 09:30 Niels Torp arkitekter har også sendt inn en anmodning om få en planforhåndskonferanse for felt BKB3 og BKB4, som ligger rett over veien for prosjektet i posten over.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

I saksinnsyn.
    Niels Torp har sendt inn en nytt forslag for dette feltet med en utforming som minner hakket mer om klassiske bygårder.

Image

Image

Image

Saksmappen.
  • jh
    Has thanked: 62 times
    Been thanked: 15 times

by jh » 18 Jul 2024, 15:04

Fredrik wrote: 18 Jul 2024, 11:14
    Fredrik wrote: 16 Nov 2023, 09:30 Niels Torp arkitekter har også sendt inn en anmodning om få en planforhåndskonferanse for felt BKB3 og BKB4, som ligger rett over veien for prosjektet i posten over.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

I saksinnsyn.
    Niels Torp har sendt inn en nytt forslag for dette feltet med en utforming som minner hakket mer om klassiske bygårder.

Image

Image

Image

Saksmappen.
    Det er mulig jeg tar feil, men såvidt jeg kan forstå er dette en ombygging av eksisterende bygg på stedet, og det får meg til å lure på noe som jeg synes er et generelt problem i byutviklingen i Norge. Jeg synes forslaget til ombygging ser helt greit ut, og det er tross alt en slags forbedring av dagens situasjon, men..

Det jeg undres over, er hvorfor man i en slik ombyggingsprosess - særlig i et område som Skøyen, hvor mit inntrykk er at det er et ønske om større grad av bymessighet og fortetting - ikke prosjekteter på en måte som i større grad "rydder opp" møtet mellom bygg, gate og området forøvrig, når man likevel er i gang med "forbedring" av dagens situasjon? Er det noen her inne som har noen gode, saklige forklaringer på, eller tanker rundt, hvor problemet ligger? Er det arkitekter og planleggere med manglende kompetanse? Er det hindringer ifht. byggegrenser, matrikler etc? Er det krav og lovgivning? Svak politisk styring og lave ambisjoner?

Det er jo selvfølgelig komplekst, særlig i eksisterende bymiljø, men jeg kan simpelthen ikke forstå hvorfor det i Norge tilsynelatende er så mye vanskeligere enn i andre, sammenlignbare land, å planlegge og bygge seg til mer sammenhengende, velfungerene byvever, når vi bygger videre på, og "utvikler" byene våre.
    Store deler av all utbygging i Norge, enten det er transformasjon som her, eller nybygg, består av slike enkeltstående prosjekter som hverken forholder seg til gate eller øvrig bebyggelse. Det virker som om det er svært liten grad av helhetstenkning i norsk områdeutvikling, kanskje med unntak av prosjekter som Bjørvika, som - tross veldig mye dårlig arkitektur - har en ganske velfungerende overordnet plan for selve bystrukturen, både i området isolert sett, men også som forlengelse av den eksisterende byen rundt.

Jeg er genuint nysgjerrig på andres tanker rundt hvor(for) det går galt, igjen og igjen, og hva som eventuelt kan gjøres for å bedre situasjonen. Og selvfølgelig også om folk er helt uenig i observasjonen jeg kaster ut her, og i så fall evt. hvorfor.

Kan hende innlegget passer bedre i en annen tråd, men nå var det altså dette prosjektet (og forsåvidt også de andre prosjektene på Skøyen, som jeg synes har mye av den samme problematikken) som satte tankeprosessen i gang her. Moderator får eventuelt flytte rundt på det, hvis det passer seg bedre å ta den videre et annet sted :)