Oslo | Område | Skøyen
  • Ring2
    Posts: 93
    Joined: 02 May 2022, 22:16
    Has thanked: 12 times
    Been thanked: 1 time

    Re: Oslo | Område | Skøyen

    by Ring2 » 16 Jan 2023, 19:06

    Fredrik wrote: 14 Jan 2023, 18:19 Det er planer om å utvikle området hvor Thunes mekaniske verksted tidligere holdt til på i Drammensveien 120. Intensjonen er å legge til rette for det som blir beskrevet som sosiale møteplasser. Her er noen foreløpige skisser. Det er selskapet Oslo House som står bak planene.
    Fredrik, jeg mener jeg har sett disse skissene for veldig lenge siden, mange år siden. Kan det stemme? Var kanskje på skyscrapercity-forumet.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Område | Skøyen

    by Fredrik » 16 Jan 2023, 20:34

    Det kan nok stemme. Skissene ble først sendt inn som et innspill til arbeidene med områdeplanen for Skøyen og jeg la i den forbindelse dem ut på det forrige forumet. Men jeg tenkte prosjektet fortjente å bli presentert her og ettersom det nå er et ønske om å starte på planprosessen. :)
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Område | Skøyen

    by Fredrik » 14 Jun 2023, 09:46

    To illustrasjoner som viser de foreløpige planene for utviklingen av hele kvartalet i Hoffsveien 1, som ligger rett over veien for Skøyen stasjon. Prosjektet har fått navnet Hoff Village (et teit navn spør du meg) og er tenkt å inneholde 160 til 180 boliger i tillegg til næringsarealer og det som blir beskrevet som "kultur". Planene er laget av Niels Torp arkitekter på vegne av selskapene SKB Eiendom, Holm Eiendom og Fram Eiendom.

    Planene bryter i midlertid på den nye områdeplanen for Skøyen, så jeg antar at det endelige prosjektet vil se noe annerledes ut.

    Image

    Image

    Artikkel fra mai.
  • Iver
    Posts: 247
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 28 times

    Re: Oslo | Område | Skøyen

    by Iver » 14 Jun 2023, 11:16

    Village er vel dette langt unna å være. Dette er i ferd med å bli et stort problem i arkitektmiljøene og samfunnet generelt. Å komme med åpenbare løgner som dette for å "renvaske" prosjektene sine. Tror vi trenger at flere påpeker at slike ting er åpenbar løgn, så kanskje vi får slutt på dette.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 871
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Oslo | Område | Skøyen

    by Annevanne » 14 Jun 2023, 12:29

    Alltid trist å se hvordan stygg arkitektur dominerer og drukner ut vakker arkitektur.
  • Jørn
    Posts: 155
    Joined: 23 Mar 2022, 15:33
    Has thanked: 34 times
    Been thanked: 39 times

    Re: Oslo | Område | Skøyen

    by Jørn » 14 Jun 2023, 18:07

    Fredrik wrote: 14 Jun 2023, 09:46 To illustrasjoner som viser de foreløpige planene for utviklingen av hele kvartalet i Hoffsveien 1, som ligger rett over veien for Skøyen stasjon. Prosjektet har fått navnet Hoff Village (et teit navn spør du meg) og er tenkt å inneholde 160 til 180 boliger i tillegg til næringsarealer og det som blir beskrevet som "kultur". Planene er laget av Niels Torp arkitekter på vegne av selskapene SKB Eiendom, Holm Eiendom og Fram Eiendom.

    Planene bryter i midlertid på den nye områdeplanen for Skøyen, så jeg antar at det endelige prosjektet vil se noe annerledes ut.

    Image

    Image

    Artikkel fra mai.
    Hoff trikkestopp, ikke Skøyen stasjon :)

    Jeg er positiv til ny bruk av det området der som er ganske slitent og bærer preg av mye store tomme asfaltflater. Det burde egentlig vært bygd tettere på den gamle hallen for jeg vet ikke hvor attraktivt det blir å sitte foran der.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Område | Skøyen

    by Fredrik » 20 Jun 2023, 09:03

    Noen bilder av hvordan kontorbygget "Thune Eureka" i Drammensveien 126 har blitt. Som navnet indikerer er det bygget på en tomt som ligger inntil det gamle verkstedsområdet til Thune mekaniske verksted. Kontorbygget er tegnet av Arcasa arkitekter (nå en del av Sweco) på vegne av utbygger Fram eiendom.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Bildene ble funnet på nettstedet Bygg.no.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Område | Skøyen

    by Fredrik » 12 Aug 2023, 09:39

    Noen foreløpige skisser av planene for området som dekker eiendommene Tingstuveien 31 og Harbitzalléen 2a. Prosjektet vil bli bygget over inngang B på den Skyen T-banestasjon. Planene består av en blanding av kontor- og boligbebyggelse. Det svart kontorbygget er tegnet av Snøhetta. Det er på 14 etasjer og er tenkt å bli et såkalt powerhouse-prosjekt. Resten av bebyggelsen er tegnet av Lund+Slaatto arkitekter.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 214
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 20 times
    Been thanked: 16 times

    Re: Oslo | Område | Skøyen

    by Mikael » 13 Aug 2023, 13:07

    Håper man løser sokkelen på Snøhetta-bygget bedre enn det som skisseres mot Hoffsveien her :?
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Område | Skøyen

    by Fredrik » 25 Aug 2023, 07:55

    Det har blitt sendt inn en forespørsel om å få avholdt en planforhåndskonferanse for Drammensveien 144. Ønsket er å rive dagens bygg til fordel for et nytt kontorbygg på elleve etasjer. Prosjektet er tegnet av Lund+Slaatto arkitekter.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests