Asker og Bærum | Byutvikling og prosjekter
  • IGK
    Posts: 6
    Joined: 24 Aug 2022, 08:13
    Has thanked: 0
    Been thanked: 0

    Re: Asker og Bærum | Byutvikling og prosjekter

    by IGK » 09 Sep 2022, 14:25

    Fredrik wrote: 09 Sep 2022, 09:04 Det forbeholder dog at prosjektene holder høyere kvalitet enn det som har blitt bygget i Elias Smiths vei.
    Enig at disse blokkene ser rart ut.
  • Jørn
    Posts: 152
    Joined: 23 Mar 2022, 15:33
    Has thanked: 32 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Asker og Bærum | Byutvikling og prosjekter

    by Jørn » 11 Sep 2022, 03:00

    Fredrik wrote: 09 Sep 2022, 09:04 Jeg synes ikke Sandvika er så hyggelig slik det er nå, men jeg synes samtidig det har ganske stort potensiale til å bli noe mer. Jeg mener det er den forstaden til Oslo med flottest natur rundt seg med åsene og fjorden/vann rundt seg. I tillegg har det blant de fineste rådhusene i landet. Jeg tror at når man fjerner motorveis-broene og utvider sentrum med flere urbane prosjekter, så tror jeg det kan bli ganske fint. Det forbeholder dog at prosjektene holder høyere kvalitet enn det som har blitt bygget i Elias Smiths vei.

    For øvrig velkommen til forumet. :)
    Er det planer for å fjerne noen av broene? Jeg trodde Vegvesenet mente de var nødvendige selv med ny E18
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Asker og Bærum | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 11 Sep 2022, 09:24

    Jørn wrote: 11 Sep 2022, 03:00 Er det planer for å fjerne noen av broene? Jeg trodde Vegvesenet mente de var nødvendige selv med ny E18
    Sånn jeg har forstått det vil dagens motorbroer bli revet, men de vil bli erstattet av et lokalveinett på ca. samme plass, bare på bakkenivå. Det vil muliggjøre byutvikling rundt og vil resultere i en ganske annen trafikksituasjon. Her er en illustrasjonsplan som Statens Vegvesen hadde meg seg i en presentasjon som de viste til kommunen i mai år:

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Asker og Bærum | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 09 Nov 2022, 20:06

    Det har nå blitt sendt inn et oppdatert planforslag for utviklingen av Gamle Ringeriksvei 30 i Bekkestua sentrum, Bærum kommune. Planforslaget inneholder to nye leilighetsbygg: Et plassert mot Gamle Ringeriksvei og et plassert Frøytunen. Byggene vil til sammen 34 leiligheter i tillegg til noe næringsarealer mot Gamle Ringeriksvei. Planforslaget er laget av Arcasa arkitekter.

    Jeg synes det ser ganske grått og trist ut, men det har i hvert fall en relativt urban utforming mot Gamle Ringeriksvei.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Asker og Bærum | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 09 Nov 2022, 21:08

    Fredrik wrote: 09 Nov 2022, 20:06 Det har nå blitt sendt inn et oppdatert planforslag for utviklingen av Gamle Ringeriksvei 30 i Bekkestua sentrum, Bærum kommune. Planforslaget inneholder to nye leilighetsbygg: Et plassert mot Gamle Ringeriksvei og et plassert Frøytunen. Byggene vil til sammen 34 leiligheter i tillegg til noe næringsarealer mot Gamle Ringeriksvei. Planforslaget er laget av Arcasa arkitekter.

    Jeg synes det ser ganske grått og trist ut, men det har i hvert fall en relativt urban utforming mot Gamle Ringeriksvei.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
    Enig, ser egentlig bare ganske amatøraktig ut. Illustrasjonene er stygge og fantasiløse og sluttproduktet blir sikkert enda verre.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Asker og Bærum | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 09 Nov 2022, 21:10

    Enig, ser egentlig bare ganske amatøraktig ut. Illustrasjonene er stygge, fantasiløse, triste, og sluttproduktet blir sikkert enda verre. Verdt å merke at koselige gamle hus på tegningen blir spist opp av en ring med heselige moderne makkverk.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Asker og Bærum | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 22 Nov 2022, 22:00

    Et bilde fra byggingen av boligprosjektet Bekkestua Have i Bekkestua sentrum. Det bygges rett over veien for det Arcasa-tegnede prosjektet som ble presentert tidligere på denne siden. Bekkestua Have vil inneholde 232 leiligheter når det står ferdig. Det er tegnet av Make arkitekter. Profier og Af eiendom er utbyggerne bak det.

    Som vi kan se er det første bygget allerede i ferd med å reise seg.

    Image

    Bildet er tatt fra denne artikkelen i Budstikka.

    Noen illustrasjoner av slik det er tenkt å bli når det står ferdig:

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Asker og Bærum | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 24 Dec 2022, 13:23

    Aart architects har bedt om få en forhåndskonferanse for å se på mulighetene for å utvikle Jongsåsveien 2 i Sandvika sentrum i Bærum kommune. Eiendommen består i dag av en parkeringsplass og ligger i et bratt terreng. Det foreslås å bygge ut eiendommen med et nytt bolig- og næringsbygg på åtte etasjer.

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Asker og Bærum | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 25 Jan 2023, 18:19

    Her er et bilde fra de arbeidene med sentrumsgården i Heggedal i Asker. Prosjektet består av en om- og påbygging av et eldre næringsbygg. Det er tegnet av Vigsnæs og Kosberg arkitekter på vegne av Tandberg eiendom. Bildet er rundt en måned gammelt.

    Image

    Bildet ble funnet her.

    Prosjektet:

    Image

    Image

    Image

    Sentrumsgården slik den fremstod tidligere:

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Asker og Bærum | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 19 Feb 2023, 18:22

    Det har blitt sendt inn et planforslag for reguleringen av Tofte i Asker kommune. Tofte ligger langs Oslofjorden på halvøya Hurumlandet. Mye av tettstedets sentrale deler domineres i dag av industri og det er nettopp disse områdene som planforslaget omhandler.

    I motsetning til hva man vanligvis ser når det er planer om å utvikle slike kystnære industriområder, så legges det her opp til å opprettholde noe av dagens aktivitet; Den nordre delen av planområdet er nemlig tenkt utviklet til som blir beskrevet som en moderne industripark i regi av Statkraft. Den midtre delen derimot er planlagt utviklet med en urban bebyggelse som fungerer som utvidelse av dagens sentrum og blir et slags fjordby-aktig prosjekt. Delen lengt mot syd er planlagt utviklet med en ny småbåtshavn.

    Image

    En mulighetsstudie for den midtre delen som er lagt ved planforslaget:

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests