Mulig, men bygget møter gata og publikum mye bedre nå. Det var et svært innelukket kontorbygg før.
Mulig, men bygget møter gata og publikum mye bedre nå. Det var et svært innelukket kontorbygg før.
Christian Krohgs gate 35 ble solgt til Stiftelsen Anker i sommer og de har nå avslørt at de planlegger å bygge 120 nye studentboliger på eiendommen. De har engasjert A-lab for å tegne prosjektet.Fredrik wrote: ↑25 Apr 2023, 08:54 Her er et par nye illustrasjoner av det kontorbygget som er planlagt bygget i Christian Krohgs gate 35. Kontorbygget er tegnet av Link arkitektur på vegne av Obos. Det ble søkt om rammetillatelse for bygget allerede i 2019. Søknaden ble avslått og det har pågått en kommunikasjon siden det for å prøve å imøtekomme de innvendingene som PBE hadde til prosjektet.
Illustrasjonene viser det til nå siste forsøket hvor man har senket gavlen noe, fått andre farger på teglen og gjort noen mindre endringer med utformingen av fasaden. Jeg synes det ser bedre ut nå.
Tidligere utforming:
Saksmappen.
Takk for bildene. Jeg synes det ble betydelig bedre enn det som var og det er mindre ødeleggende for området, men jeg synes samtidig det kunne ha blitt enda en del hakk bedre. Jeg synes høydeforskjellen er litt klumsete løst med en slik høy betongmur og synes arkitekturen generelt bærer for stort preg av sterilt kontorbygg.
Rammesøknaden for dette prosjektet ble sendt inn i slutten av august, men gikk meg hus forbi da. Jeg synes det ser ganske fint ut, men jeg skulle ønske man gikk for en annen farge enn grå (dog så er det noe som er ganske lett å endre i ettertid).Fredrik wrote: ↑23 Jan 2024, 13:19 Her er et annet prosjekt inspirert av fortiden: Et nytt infill-bygg som er planlagt bygget ved en naken gavlvegg i Glückstads gate 1 på St. Hanshaugen. Prosjektet er tegnet av t Lorentz Gedde-Dahl og utbygger er selskapet Brinkbygg. Det har nettopp blitt sendt inn en forespørsel om å få avholdt en forhåndskonferanse med kommunen for bygget.
Saksmappen.
Artikkel på nettstedet Estate Nyheter om prosjektet:Fredrik wrote: ↑01 Mar 2025, 11:52 Her er noen skisser av foreslått nybygg på branntomten i Kingos gate 4 ved Alexander Kiellands plass, hvor en bygård fra 1800-tallet nylig brant. Nybygget er tegnet av A-lab.
Saksinnsyn.
Rammesøknaden har nå blitt sendt inn. Obos solgte prosjektet til arkitektkontoret Coera i sommer, og det er de som nå har sendt inn søknaden om rammetillatelse. Jeg synes utformingen av dette prosjektet har tatt et steg tilbake fra da Obos var eier.Fredrik wrote: ↑14 Apr 2022, 10:39 Kanskje du liker bedre dette leilighetsbygget som er planlagt bygget på branntomten i Våronnveien 17 på Manglerud. Dette prosjektet har gått igjennom en mengde revideringer og det var opprinnelig planlagt som et åtte etasjers høyt bygg i massivtre tegnet av Helen & Hard. Siste versjon består av et fire etasjer høyt leilighetsbygg med saltak og fasader kledd med tegl.
Bygget er tegnet av Arkitektskap på vegne av forslagsstiller Obos Nye hjem.
Saksmappen.
To nye illustrasjoner av dette prosjektet.Fredrik wrote: ↑17 Jun 2023, 08:50 Det er planer om å bygge om parkeringshuset i Christian Krohgs gate 1-11 til et nytt kontorbygg. Dette er samme eiendom hvor tidligere var en plansak for å erstatte det med en blanding av boliger og kontor, men som ble avsluttet grunnet uoverensstemmelser angående høydene og utnyttelsen på prosjektet. Og nå har det Olav Thon-eide selskapet Stormgård har i stedet valgt å bygge om dagens bygning. Ombygningen er tegnet av Dark arkitekter.
Planene er definitivt en oppgradering fra dagens situasjon, men jeg synes likevel det har et stort forbedringspotensiale. Jeg skulle ønske meg en litt mer forseggjort fasade med flere detaljer og jeg synes det hadde vært fint om man prøvde å bryte den opp i flere liksom-bygg.
Saksmappen.
Hjørnegården i Hausmanns gate 42 har nå blitt revet. Bilde fra riving kl. 01:00 natt til fredag 17. oktober.Jørn wrote: ↑04 Apr 2024, 17:33Rammetillatelse er nå innvilga:Fredrik wrote: ↑14 Dec 2023, 09:24 Det har nå blitt søkt om rammetillatelse for et bygge et nytt infill-bygg i Brenneriveien 1 og å tilbakeføre fasaden på hjørnegården i Hausmanns gate 42. Begge eiendommene er en del av det såkalte Hausmannskvartalet. Prosjektet vil i alt inneholde 42 nye leiligheter. Einar Jarmund & Co har tegnet prosjektet.
Jeg synes det ser veldig bra ut.
I saksinnsyn.
https://twitter.com/BaardSchumann/statu ... 1944579481

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 2 guests
© 2022 NyUrban. Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited.