To år senere og nå har planforslaget blitt sendt inn i sin helhet ut i fra hva jeg forstår.Fredrik wrote: ↑13 Oct 2023, 16:33 Sweco architects har sendt inn et oppdatert planforslag for utviklingen av Tåsen senter i Kaj Munks vei 41 på Tåsen. Prosjektet består av en ny bebyggelse med ca. 100 nye leiligheter og med næringsarealer i første etasje. Dessverre er illustrasjonene som er lagt ved planforslaget av svært dårlig kvalitet.
Saksmappen.
Forsøkte meg på et bilde av det endelige resultatet her om dagenFredrik wrote: ↑27 Jan 2024, 09:50En ting jeg ikke hadde fått med meg er at det faktisk blitt sendt inn en søknad om rammetillatelse for dette prosjektet i fjor sommer. Ifølge nettsiden til Hille Melbye arkitekter (som er de som har tegnet prosjektet) så har rammetillatelsen nå blitt innvilget, men dette er enda ikke synlig i saksinnyn. Her er noen illustrasjoner av prosjektet.Fredrik wrote: ↑30 Mar 2022, 18:27 Hille Melbye arkitekter ønsker nå å få avholdt en forhåndskonferanse for å se på mulighetene for utvikle det såkalte KFUM-huset i Grubbegata 4 og 6 (saken har dog fått adresse til Møllergata 3 A-C). KFUM-huset er et ni etasjers høyt kontorbygg som ble oppført mellom 1966 og 1967. Det ligger vegg i vegg Stortorvet Gjestgiveri. Hille Melbye foreslår å utvikle bygget med et mindre påbygg og å gi bygget nye fasader i det som blir beskrevet som stedstilpasset arkitektur. Enn så lenge er det kun sendt inn en veldig enkel volumsskisse.
Jeg synes dette er blant de styggeste byggene i sentrum, så jeg synes det er flott om det kan bli bygget om til å passe omgivelsene i større grad.
Enkel skisse:
Bygget sett fra Møllergata:
Saksmappen.
Selv om jeg synes det er veldig positivt at dagens bygg får en ny fasade, så er jeg ganske skuffet over hvor "standard kontorbygg"-aktig den nye fasaden fremstår. Jeg ser også i tidligere tilbakemeldinger fra PBE at de kritiserer den "monotone systemfasaden". Jeg mener at Hille Melbye heller burde ha hentet litt inspirasjon fra slike prosjekter som det de selv har tegnet i Youngs gate.
I saksinnsyn.

Et bilde fra byggeplassen.Fredrik wrote: ↑22 Jun 2023, 11:13 Dagens siste rammesøknad i Oslo: Det har blitt sendt inn en søknad for nye Bjørvika skole. Skolen vil ligge sør for Bispevika og mot Sørenga. Prosjektet vil også inkludere en ny flerbrukshall. Skolen er tegnet a L2 arkitekter.
Søknaden kan sees i sin helhet her.
Rammesøknaden har nå blitt sendt inn. Prosjektet er tegnet av Atelier Oslo. Jeg synes arkitekturen ser ok ut, men jeg savner den åpne førsteetasjen fra de tidligere illustrasjonene.Fredrik wrote: ↑27 Dec 2024, 10:19Jeg kom over noen "nye" illustrasjoner av dette prosjektet. Ut i fra url-en til bildene på nettsiden, så kan det se ut som om de ble lastet opp i mars i år, så de er ikke så ferske. Jeg har dog ikke sett dem før og det kan se ut som om prosjektet har gått en gjennom en redesign fra det ble presentert her i tråden tidligere.Fredrik wrote: ↑05 May 2023, 09:02 Her er Atelier Oslo sitt vinnerforslag for utivklingen av Fagerheimgata 16. De har nå sendt inn en forespørsel om å få avholdt en forhåndskonferanse for planene.
Personlig må jeg si at jeg foretrakk Fjord sitt forslag.![]()
I saksinnsyn.
Nettsiden.
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest
© 2022 NyUrban. Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited.