Oslo | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 12 Apr 2022, 19:03

    Det har også blitt sendt inn et planforslag for reguleringen av Schweigaards gate 41 - 53 i Gamle Oslo. Planforslaget legger til rette for å utvikle eiendommen med et nytt kontorbygg samt å opparbeide en liten park/plass mot Oslo gate. Kontorbygget er på syv etasjer og er utformet som to bokser som er bundet sammen av overliggende volum. Arkitekten bak prosjektet er Kristin Jarmund og utbygger er Bane Nor eiendom.

    Jeg har virkelig ikke sansen for disse boksene som dominerer denne delen av Schweigaards gate, men jeg synes materialene og arkitekturen her er hakket bedre enn på de boksene vi har sett tidligere langs gate. Det er likevel ikke så veldig imponerende.

    Image

    Image

    Image

    Saksmmapen.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 871
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 12 Apr 2022, 20:40

    Fredrik wrote: 12 Apr 2022, 19:03 Det har også blitt sendt inn et planforslag for reguleringen av Schweigaards gate 41 - 53 i Gamle Oslo. Planforslaget legger til rette for å utvikle eiendommen med et nytt kontorbygg samt å opparbeide en liten park/plass mot Oslo gate. Kontorbygget er på syv etasjer og er utformet som to bokser som er bundet sammen av overliggende volum. Arkitekten bak prosjektet er Kristin Jarmund og utbygger er Bane Nor eiendom.

    Jeg har virkelig ikke sansen for disse boksene som dominerer denne delen av Schweigaards gate, men jeg synes materialene og arkitekturen her er hakket bedre enn på de boksene vi har sett tidligere langs gate. Det er likevel ikke så veldig imponerende.

    Image

    Image

    Image

    Saksmmapen.
    Vandalisme... Det finnes ikke noe annet ord.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 14 Apr 2022, 10:39

    Kanskje du liker bedre dette leilighetsbygget som er planlagt bygget på branntomten i Våronnveien 17 på Manglerud. Dette prosjektet har gått igjennom en mengde revideringer og det var opprinnelig planlagt som et åtte etasjers høyt bygg i massivtre tegnet av Helen & Hard. Siste versjon består av et fire etasjer høyt leilighetsbygg med saltak og fasader kledd med tegl.

    Bygget er tegnet av Arkitektskap på vegne av forslagsstiller Obos Nye hjem.

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 14 Apr 2022, 11:19

    Det er et også et ønske om å oppføre tre nye bygg i bakgården på bygården i Konows gate 33 i Gamlebyen. Eiendommen er en del av det gamle trehusmiljøet som ligger oppover langs Ekebergskrenten. Bakgården er svært bratt og de planlagte byggene er plassert slik at de følger skrentens skrående terreng.

    Prosjektet er tegnet av Nsw Arkitektur.

    Image

    Image

    Image

    Image

    I saksinnsyn.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 871
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 14 Apr 2022, 12:28

    Fredrik wrote: 14 Apr 2022, 10:39 Kanskje du liker bedre dette leilighetsbygget som er planlagt bygget på branntomten i Våronnveien 17 på Manglerud. Dette prosjektet har gått igjennom en mengde revideringer og det var opprinnelig planlagt som et åtte etasjers høyt bygg i massivtre tegnet av Helen & Hard. Siste versjon består av et fire etasjer høyt leilighetsbygg med saltak og fasader kledd med tegl.

    Bygget er tegnet av Arkitektskap på vegne av forslagsstiller Obos Nye hjem.

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
    Jeg synes det ser veldig respektabelt ut, så ja det er et bra prosjekt, men de ble vel så og si tvunget til å endre de opprinnelige planene på grunn av press fra beboere (med mindre jeg tar feil). Synes ikke det burde være sånn, jeg håper at stedstilpassing er noe som utbyggere selv tar hensyn til I framtiden uten å måtte bli presset.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 14 Apr 2022, 13:22

    Annevanne wrote: 14 Apr 2022, 12:28 Jeg synes det ser veldig respektabelt ut, så ja det er et bra prosjekt, men de ble vel så og si tvunget til å endre de opprinnelige planene på grunn av press fra beboere (med mindre jeg tar feil). Synes ikke det burde være sånn, jeg håper at stedstilpassing er noe som utbyggere selv tar hensyn til I framtiden uten å måtte bli presset.
    Ikke bare naboene, men også Plan- og bygningsetaten var mot de tidligere planene og de lagde sitt eget alternativ. Jeg synes ikke det er så problematisk. Planmyndighetene er jo der nettopp fordi man ikke tror at utbyggere og arkitekter skal greie å bygge byen på egen hånd.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 15 Apr 2022, 10:12

    Et prosjekt jeg like er dette infill-prosjektet i Balders gate 28 på Frogner. Prosjektet, som markedsføres under navnet Balders Plass, vil erstatte en bensinstasjon som ligger der gaten møter Løvenskiolds gate. Det vil inneholde 6 leiligheter samt næringsarealer i første etasje. Bygget er tegnet av arkitektkontoret Einar Jarmund & Co og arkitekturen er inspirert av funkisbyggene i området. Plan- og bygningsetaten ga rammetillatelse i mai i fjor og det er nylig blitt innvilget en søknad om rive det gamle bensinstasjonen.

    Image

    Image

    Image

    Prosjektets nettside.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 15 Apr 2022, 11:41

    Einar Jarmund & Co har også tegnet dette prosjektet i Konows gate 101 og 103 i Gamle Oslo. Eiendommen ligger i skråningen opp mot Ekeberg og Ryen. Prosjektet baserer seg på en reguleringsplan som ble vedtatt i mars i fjor. Det består av to bygg med til sammen 22 leiligheter. Hvert av byggene er delt opp i to volumer som er plassert oppover i eiendommens skrående terreng. Fasadene vil bli utført med striper i lys grå og gul skjermtegl.

    Rammetillatelse ble innvilget i februar i år.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappe.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 15 Apr 2022, 12:11

    Det har blitt anmodet om å avholde en forhåndskonferanse for å se på mulighetene for å bygge på bygården i Frognerveien 22 med et tilbygg. Frognerveien 22 er fra 1964 og står oppført på Byantikvarens gule liste. Tilbygget er på fem etasjer og er planlagt plassert i en glippe som ligger ut mot Gabels gate. Enn så lenge er det kun sendt inn en enkel skisse som viser volumet til det foreslåtte tilbygget.

    Pilot Arkitekter er engasjert til å tegne prosjektet på vegne av Custo Eiendom.

    Skisse:

    Image

    Tomrommet mot Gabels gate i dag:

    Image

    Videre saksgang kan følges her i saksinnsyn.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 16 Apr 2022, 11:00

    Her er en noen illustrasjoner fra planforslaget for utviklingen av Christian Krohgs gate 2 som ble sendt inn i februar i år. Eiendommen er en del av den gamle industri- og varehusbebyggelsen som ligger langs nederste del av Akerselva. Planområdet i seg selv består av det som tidligere var produksjonslokaler for Den Norske Remfabrik og ble oppført i flere trinn mellom 1899 og 1946. Planforslaget legger opp til å bevare dagens bebyggelse og å bygge på den i høyden, et såkalt onfill-prosjekt. Byggene vil ha 11 etasjer på det høyeste etter påbygningen. Prosjektet er tenkt gjennomført som et Futurebuilt-prosjekt.

    Planforslaget er laget av Oslo.Works på vegne av Oslo Areal.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappe.
    These users thanked the author Fredrik for the post:
    MJÖLNER
    Rating: 16.67%

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest