Oslo | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 871
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 30 Sep 2022, 11:27

    elgranado wrote: 30 Sep 2022, 08:51
    Fredrik wrote: 29 Sep 2022, 18:09

    I like the intentions behind it and I agree that it is surely worth preserving, but I'm not sold on the execution of it. To my eyes it just rather out of place the way it sits there. I think it would have preferred it if it was better integrated with the rest of the facade.
    That's true, imagine the broken corner going all the way up, and then having the artwork integrated there somewhere...I guess I just have low expectations because every project in Oslo these days is mediocre.
    I agree that this project looks somewhat higher quality than many others, but like you say, that says nothing as 99% of projects in Oslo and the rest of Norway are utter trainwrecks.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 04 Oct 2022, 20:41

    Rivningsarbeidene er nå gang på det gamle næringsbygget i Sandakerveien 33c på Torshov. Bygget fra 60-tallet vil bli revet til fordel for boligprosjektet Soria Hage. Prosjektet vil inneholde 45 nye leiligheter. Det er tegnet av A-lab og utbygger er Boligbyggelaget Usbl.

    Image

    Image

    Bildene er tatt fra denne artikkelen i Avisa Oslo.

    Et bilde og en modell som viser hvordan prosjektet er tenkt å bli:

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 16 Oct 2022, 11:06

    Bystyret har nå vedtatt reguleringsplanen for Felt A4 i Bjørvika-planen. Feltet er også kjent under navnet Fiskebrygga og ligger mellom det gamle Havnelageret og Skippergata. Reguleringsplanen åpner opp for å bygge ut eiendommen med et nytt kontor- og næringsbygg på 23 850 kvadratmeter og med høyder på opp til 8 etasjer. Planforslaget ble laget av Alliance arkitekter på vegne av HAV Eiendom.

    Jeg håper det endelig bygget (når det søkes om rammetillatelse) ser bedre ut enn dette, ettersom jeg ikke er spesielt imponert over prosjektet slik det fremstår nå.

    Image

    Image

    Image

    I saksinnsyn.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 871
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 16 Oct 2022, 12:08

    Det er jo åpenbart direkte vandalisering, de gir blanke f I hva som bygges i dette landet, de har bare lyst at utbygger skal tjene så mye som mulig selv hvis man ødelegger hele byrom i prosessen og som jeg har sagt før prøver Oslo å slå verden i et kappløp om å bli den styggeste byen raskest. Havnelageret er et av Norges vakreste bygg, og Oslos, det fortjener bygg som står i stil. Ikke firkantede glasskuber uten sjel.
  • Jørn
    Posts: 155
    Joined: 23 Mar 2022, 15:33
    Has thanked: 34 times
    Been thanked: 39 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Jørn » 18 Oct 2022, 21:17

    ^Det prosjektet der tror jeg hadde blitt mye bedre med innslag av boliger som det først ble planlagt for.
  • Jørn
    Posts: 155
    Joined: 23 Mar 2022, 15:33
    Has thanked: 34 times
    Been thanked: 39 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Jørn » 18 Oct 2022, 21:22

    Her kommer et bilde av hvordan ombygging av Kjølberggata 31 har blitt etter oppussingen. Før i tiden lå det en bensinstasjon her, i tillegg til kommunale kontorer. I det nye prosjektet er det i tillegg til kontor lagt opp til servering med blant annet Villa Paradiso om jeg har hørt rett.

    Image

    Helt på siden av den her posten ser jeg at Google StreetView er oppdatert med helt nye bilder i Oslo så det er bare å ta seg en virtuell sight-seeing :)
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 18 Oct 2022, 22:17

    Takk for bildet av Kjølberggata. Selv om det nok blir en oppgradering for den forrige situasjonen og jeg tror det vil bedre mer til bylivet (ikke akkurat den største bragden :P ), så synes jeg likevel det kunne vært gjort bedre. Jeg synes ikke den nye fasaden gir inntrykk av å være laget for å vare.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 18 Oct 2022, 22:24

    På den andre siden av byen, i Moldegata på Bjølsen, har det blitt søkt om rammetillatelse for et nytt leilighetsbygg. Det vil bli bygget vegg i vegg med det nylig ferdigstilte Dnamo-prosjektet. Nybygget er på seks etasjer og er tenkt å inneholde 15 nye leiligheter.

    Det er tegnet av Romfarere arkitekter.

    Image

    Image

    Image

    Søknaden kan sees i sin helhet her.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 871
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 19 Oct 2022, 01:00

    Mulighet til å bygge en skikkelig bygård, tror ikke det ville vært så mye dyrere, skuffende.
  • Tobias
    Posts: 282
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 46 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Tobias » 19 Oct 2022, 13:31

    Det er en skikkelig bygård. Nå må de bare få revet bilverkstedet på enden så man kan avslutte kvartalet mot gangveien og så har denne gaten blitt ganske mer urban.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest