Oslo | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 03 Feb 2023, 10:42

    Ja, jeg er ikke så veldig begeistret for muren mot Etterstadgata. Det er greit nok å bevare den gamle fabrikkbygningen, men jeg skulle ønske man gjorde det på en mer urban måte. Man kunne f.eks. ha anlagt et lite torg foran og kanskje med noen enkelte infill-bygg mellom de historiske byggene, slik at man fikk litt byfølelse likevel.

    For øvrig kan vi jo også legge ut denne illustrasjonen fra artikkelen:

    Image

    Ifølge den så har tydeligvis "hovedbygget" fått en mer tradisjonell utforming og med en markert gesims og en mer symmetrisk inndeling av vinduene, noe jeg tror i hvert fall én bruker her inne vil sette pris på. :) Jeg synes hovedbygget begynner å se bra ut. Det eneste jeg er litt skeptisk til med det er om fargen på teglen vil fremstå som ganske mørk og dyster i virkeligheten.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 03 Feb 2023, 12:20

    Enig at man a kan stille spørsmål med kvaliteten på prosjektet men som sagt er det bra at de føler at de er presset til å bygge mer ansvarlig og vakkert. Fasaden virker litt monoton og er enig i at fargen kan bli problematisk i virkeligheten, men desverre så er også dette prosjektet bedre enn det meste som blir bygget fordi nivået er så lavt.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 06 Feb 2023, 18:50

    Det har nå blitt sendt inn et nytt kapitel i sagaen om utviklingen av det tidligere Frognerhjemmet i Erling Skjalgssons gate 25 på Frogner. Man har nå fjernet de konkave brystningsfeltene, lagt til en markant gesims langs byggets femte etasje og de to øverste etasjene har fått en annen utforming enn resten av bygget.

    Spør du meg er det reviderte prosjektet en tilbakegang og jeg foretrakk hvordan det så ut før.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Tobias » 06 Feb 2023, 19:58

    Ja, høyden er litt lavere, men bygget fremstår mer boksete nå. Rent estetisk ville det beste vært om man bare satte opp noen skråtak, men da mister jo selvsagt utbygger de svært attraktive flate toppleilighetene. Håper det blir en ny runde.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 06 Feb 2023, 22:16

    Yup, de er desperate etter å skvise ut hver siste dråpe profitt selv om det ødelegger byen og estetikken. Ikke for å bli for politisk, men dette er hvorfor vi ikke kan la markedet styre utbyggingen totalt. Jeg er ingen ekspert på de komplisert prosessene som er involvert her, men målet bør være å ha mekanismer som tvinger denne utbyggeren til å bygge en bygård med saltak/valmtak og en respektabel fasade i et slikt område. Nå er mekanismene delvis der ettersom utbyggeren helt klart ikke får bygge hva h*n vil, men de burde være enda sterkere. Hvis det er PBE som har makten her så bør de rett og slett bare forlange saltak eller valmtak og en akseptabel fasade. Hvis utbygger ikke er villig til å gi seg så burde hele prosjektet bare kanseleres.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 10 Feb 2023, 18:43

    Lund+Slaatto arkitekter har gått seirende ut av et parallelloppdrag for utformingen av et nytt kontorbygg-prosjekt i Østerdalsgata 1. Eiendommen utgjør den tidligere kjeksfabrikken til Sætre og ligger rett over veien for Obos-prosjektet presentert lengre opp denne siden. Det var tidligere et ønsket om å utvikle eiendommen med et boligprosjekt, men det har nå blitt droppet til fordel for dette kontorbygget.

    Utbygger er firmaet Scandinavian Property Group.

    Image

    Artikkel på nettstedet Estate Nyheter.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Tobias » 10 Feb 2023, 19:01

    Hm. En del penere enn det opprinnelige forslaget.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 10 Feb 2023, 19:05

    Jeg er enig, men jeg synes fortsatt det har et forbedringspotensiale. Min bekymring er at det vil fremstå som ganske monotont med all den teglen i samme farge uten noe som bryter den opp skikkelig.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Tobias » 10 Feb 2023, 20:34

    Ja, kvaliteten på teglbruken blir jo avgjørende her. Synes det kontorbygget noen hundre meter lenger opp mot Helsfyr ble ganske vellykket og det ligner jo litt i farge/materiale. Skulle gjerne sett et bilde fra motorveien og ned.

    Her er forøvrig det opprinnelige boligforslaget som så veldig bunkeraktig ut:

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 10 Feb 2023, 21:43

    Herregud hvorfor kan de ikke bare ha et skikkelig saltak i en annen farge enn veggen? Komisk amatørnivå.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest