Oslo | Byutvikling og prosjekter
  • Jørn
    Posts: 152
    Joined: 23 Mar 2022, 15:33
    Has thanked: 32 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Jørn » 21 Nov 2022, 15:56

    Fredrik wrote: 20 Nov 2022, 21:28 Her er litt om planene for Aslakveien 14 på Røa som nå ligger ute til offentlig ettersyn. Eiendommen ligger ut mot Mærradalen og brukes i dag til diverse industri- og næringsvirksomhet. JM Norge (forslagsstiller) ønsker å bygge et boligprosjekt med 219 nye leiligheter. Prosjektet er utformet som et åpent kvartal med høyder fra 5 til 8 etasjer. PBE anbefaler ikke planene og mener blant annet at høydene må nedjusteres.

    Planforslaget er laget av Spor arkitekter. Fristen er satt til januar neste år for å komme med inspill.



    Kunngjøringsannonsen kan sees her.
    Jada, byggehøydene er liksom det eneste det er noe å si noe på i det prosjektet her. /s
    Altså sånn seriøst har ikke de rødgrønne i Oslo etter hvert gitt ganske klare føringer om at ikke PBE skal fokusere så mye på høyder ganske lenge nå? Jeg føler liksom at PBE ikke har helt bakkekontakt på hvilke forutsetninger som ligger til grunn for den jobben de skal gjøre.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 22 Nov 2022, 20:51

    Noen illustrasjoner av arkitektkontoret Nordic office of architecture sitt forslag for utviklingen av Strandgata 19 (Paléet Parkeringshus). Jeg synes vinnerforslaget fra Lund+Slaatto var langt bedre, så de valgte riktig der.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    På nettsiden til Nordic.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Tobias » 25 Nov 2022, 12:00

    Milarium Bolig vil bygge 38 boliger i et rekkehusprosjekt i Munkerudkleiva i Bydel Nordstrand.

    https://www.ao.no/her-kan-det-komme-38- ... 128-420297

    Image

    Image
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Tobias » 28 Nov 2022, 16:19

    Fredrik wrote: 19 Mar 2022, 14:02 Mens vi snakker om byreparasjon på Grunerløkka så synes jeg også vi kan legge ut dette prosjektet i Markveien 35, som var blant de siste som ble publisert på det forrige forumet. Prosjektet vil bestå av et påbygg og rehabilitering av en forretningsgård som trekker seg langs et helt kvartal med Olaf Ryes plass. Utformingen er tydelig inspirert av de gamle bygårdene i området og jeg tror det vil bli en kraftig oppgradering for området.

    Rammesøknaden ble sendt inn i februar i år og det er prosjektert av Odin prosjektering.

    Image

    Image

    Image

    Søknaden kan sees in sin helhet her.
    Jeg gikk forbi her i dag og så at de hadde lagt ut en link til en hjemmeside til prosjektet. Virker som om prosjektet har blitt kraftig skalert ned til noen mindre fasadeendringer.

    https://markveien35.no/
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 28 Nov 2022, 16:43

    Nice, de klarte å hindre nødvendig byreprasjon i en by alle vet er en av de styggeste hovedstadene I Europa om ikke verden (EN FLAU TITTEL FOR OSLO OG NORGE). Vil bare minne på om at Oslo ble slik pågrunn av saneringskåte politikere (på feil side av historien) i etterkrigstiden, det fantes en vakker by som matchet Stockholm og København en gang. Ser man bilder av f.eks. slik Viktoria terrasse var før modernistene ødela stedet så skjønner man at oslo en gang var vakker.
    Men uansett, flotte greier. Jeg synes de burde gå lengre og bare rive de resterende bygårdene og putte opp noen flere høyhus, så får vi litt mer "New York I Oslo".

    Er det byggtekniske forskrifter som hindrer vakkerhet? Ubrukelige politikere? Ubrukelige arkitekter? Grådighet blant selskapene? En kombinasjon? En fanatisk tilhørighet til modernistisk ideologi? Vanskelig å si, men noe må endres.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 28 Nov 2022, 17:06

    Tobias wrote: 28 Nov 2022, 16:19
    Jeg gikk forbi her i dag og så at de hadde lagt ut en link til en hjemmeside til prosjektet. Virker som om prosjektet har blitt kraftig skalert ned til noen mindre fasadeendringer.

    https://markveien35.no/
    Det er trist å se. Dette var et av de prosjektet jeg så mest frem til indre by. Jeg ser i saksmappen at PBE protesterte mot høydene på det forrige prosjektet og arkitekten skriver at de vil sende inn et bearbeidet prosjekt i tråd med føringene fra dem. Det har enda ikke blitt sendt inn, men antar det er det vi ser der da.

    Jeg må si at jeg synes det er helt uforståelig at man kan mene at fire etasjer er for høyt på Grunerløkka, spesielt rett over gaten for to andre bygårder på fire etasjer. Hvordan er noe sånt mulig? Helt tåpelig spør du meg.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 28 Nov 2022, 17:30

    Kommer inkompetensen til å få noen følger? Fire etasjer er tydeligvis for høyt i et område med bygårder på fire etasjer, men motbydelige høyhus i byer som Kristiansand og Kongsberg, som ødelegger hele byen er akseptabelt. Enda et argument for hvorfor vi må øke demokratisering av utbyggingen som skjer I Norge, spesielt i slike områder. Her burde folket kunne bestemme, ikke PBE. Har folket lyst på det reviderte og stygge prosjektet eller det første, noenlunde vakre prosjektet? Jeg vet hva jeg ville veddet på.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 28 Nov 2022, 18:18

    Annevanne wrote: 28 Nov 2022, 17:30 Kommer inkompetensen til å få noen følger?
    Jeg tviler på det. Det kunne det teoretisk ha fått noen følger om utbygger valgte å klage på avslaget til Statsforvalteren eller politikerne, men de har tydeligvis valgt å føye seg til PBE sine krav og tegnet om prosjektet. Det andre alternativet er at man får et slags folkelig opprør via arkitekturoppropet eller lignende, men jeg er usikker på hvor mye de liker dette prosjektet.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Tobias » 28 Nov 2022, 19:29

    Fredrik wrote: 28 Nov 2022, 17:06 Jeg må si at jeg synes det er helt uforståelig at man kan mene at fire etasjer er for høyt på Grunerløkka, spesielt rett over gaten for to andre bygårder på fire etasjer. Hvordan er noe sånt mulig? Helt tåpelig spør du meg.
    Mulig det har noe med byggene bak å gjøre (som snart er ferdig med en totalrenovering) og at PBE mener fire etasjer blokkerer utsikten/lys for disse. Men ja, veldig synd, dette var et av prosjektene i Oslo jeg så mest frem til.

    Image
    Last edited by Tobias on 28 Nov 2022, 19:31, edited 1 time in total.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 28 Nov 2022, 19:43

    De har skrevet flere ting angående høydene. De nevner at det vil bli dårligere lys- og solforhold til bebyggelsen bak (men det er er som en bisetning), men hovedargumentet dems slik jeg forstår det er at prosjektet vil bryte med hva som er "områdets dominerende høyde".

    Her er et sitat fra et brev de sendte arkitekten:

    "«I Markveien 35 mener vi at «området» er rekken i kvartalet mot øst, som ligger mot Markveien
    og som aktuelt bygg er en del av, noe som gir en dominerende høyde på rundt 8,5 meter. (Vi ser
    kun på volumet og ikke kvaliteten på byggene, og det er ikke mulig å legge historiske bygninger
    eller mulige fremtidige utbygginger til grunn.) Vi mener det ikke er naturlig å regne den
    dominerende høyden som rundt 15 meter. Grunnen er at denne høyden ikke tar hensyn til
    gesimsen i rekken bygget er en del av og den, etter vår vurdering, ikke tar hensyn til det
    karakteristiske i gateløpet, som er lave bygg på den ene siden og høye bygg på den andre siden.
    Blir området for stort vil dette sørge for en homogenisering av bygningsmassene, hva gjelder
    høyde, som ikke tar hensyn til de små forskjellene/mangfoldet i bybildet. Av nevnte grunner
    mener vi at tiltaket klart er avhengig av en dispensasjon fra kommuneplanens høydebestemmelse
    i § 11.1.» "

    Det skal sies at det er en gjenganger at Pbe krangler med arkitekter/utbyggere om hva som skal regne som dominerende høyde i et område.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest