Ålesund | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Ålesund | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 03 Apr 2022, 19:05

    Dette er en tråd for byutvikling og prosjekter i Ålesund.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Ålesund | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 03 Apr 2022, 21:32

    En ny bygård som er planlagt oppført i Tollbugata 3. Den vil erstatte et ett etasjes høyt garasjebygg. Nybygget blir på fire fulle etasjer og med ytterligere to etasjer gjemt bak et saltak. Bygården vil inneholde 10 leiligheter.

    Den er tegnet av Puls arkitekter og kommunen innvilget rammetillatelsen i fjor vinter.

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Ålesund | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 08 May 2022, 09:26

    Noen illustrasjoner av et infill-prosjekt som er under oppføring i Fjellgata. Prosjektet bygges på det som tidligere var et overgrodd restareal. Bygget vil inneholde 4 leiligheter.

    Image

    Image

    Image

    Illustrasjonene er hentet fra denne Finn-annonsen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Ålesund | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 27 Sep 2022, 19:03

    Ålesund kommune har bestemt seg for å selge den sentrale Dronning Sonjas plass, som ligger ut mot sundet midt i Ålesund sentrum. Intensjonen er å selge til en privat aktør som kan bruke plassen til byutvikling. Kommunen har mottatt tilbud og konsepter fra tre forskjellige selskaper som er interessert i kjøpe eiendommen. Kommunen vil ta endelig stilling til tilbudene på kommunemøtet den 13. oktober.

    Tilbudet/forslaget sendt inn av Flakk gruppen:

    Image

    Image

    Tilbudet/forslaget sendt inn av Incrementum Eiendom (Hofseth):

    Image

    Image

    Tilbudet/forslaget sendt inn av Apartments Invest:

    Image

    Jeg er ikke så veldig imponert over noen av forslagene, men jeg synes det første likevel er det helt klart beste av de tre.

    Illustrasjonene ble funnet i denne artikkelen hos Nrk.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Ålesund | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 27 Sep 2022, 21:33

    Når det gjelder prosjekter i historiske sentrum, spesielt Ålesund, ofte kalt "Norges vakreste by" (som arkitekter/utbyggere prøver å endre så fort som mulig) så blir jeg ganske provosert når kvaliteten er på et slikt bunnivå. Det er uakseptabelt at dette er seriøse forslag midt i et historisk sentrum I norge, disse historieløse, kjedelige, grå, stygge, forslagene hører hjemme i periferien av en moderne kinesisk storby ikke midt i historiske Ålesund.

    Det er verken vanskelig eller for dyrt å lage vakker klassisk arkitektur som samtidig er hipt og moderne, se på Hille melbye sitt forslag for lohavn i Oslo. Det trengs en holdningsendring til blant utbyggere, det at slike forslag ikke blir ledd ut av rommet sier noe om hvor ille det er.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Ålesund | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 12 Nov 2022, 12:39

    Et lite infill-bygg som det er søkt om rammetillatelse for Storgata 23 i Ålesund sentrum. Bygget vil erstatte et garasje-/lagerbygg på én etasje. Den nye infill-en vil inneholde tre leiligheter. Prosjektet er tegnet av a2b Design Partner.

    Det er litt vanskelig å få en fullstendig oversikt over hvordan det vil bli av kun et slikt fasadeoppriss, men jeg synes det i utgangspunktet ser ok ut.

    Image

    I innsynsløsningen til Ålesund kommune.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Ålesund | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 12 Nov 2022, 14:01

    Fredrik wrote: 12 Nov 2022, 12:39 Et lite infill-bygg som det er søkt om rammetillatelse for Storgata 23 i Ålesund sentrum. Bygget vil erstatte et garasje-/lagerbygg på én etasje. Den nye infill-en vil inneholde tre leiligheter. Prosjektet er tegnet av a2b Design Partner.

    Det er litt vanskelig å få en fullstendig oversikt over hvordan det vil bli av kun et slikt fasadeoppriss, men jeg synes det i utgangspunktet ser ok ut.

    Image

    I innsynsløsningen til Ålesund kommune.
    Enig, men her er det viktig at de bruker gode materialer. F.eks: sånne billige grå plater som brukes som takstein nå til dags er ikke bra nok.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Ålesund | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 12 Nov 2022, 19:43

    Her er et bilde av hvordan infill-prosjektet i Øwregate 8 til 10 har blitt. Prosjektet inneholder 17 leiligheter og er tegnet av Plot arkitekter.

    Bildet ble faktisk funnet på nettsiden til Arkitekturopprøret, hvor prosjektet får overraskende (i mine øyne) hederlig omtale. Jeg personlig ble derimot litt skuffet over det endelige resultatet; Utførelsen gir en viss billig følelse og de flotte og klare fargene fra illustrasjonen er borte.

    Image

    Bildet ble funnet her.

    En illustrasjon av slik det presentert:

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Ålesund | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 12 Nov 2022, 22:49

    Fredrik wrote: 12 Nov 2022, 19:43 Her er et bilde av hvordan infill-prosjektet i Øwregate 8 til 10 har blitt. Prosjektet inneholder 17 leiligheter og er tegnet av Plot arkitekter.

    Bildet ble faktisk funnet på nettsiden til Arkitekturopprøret, hvor prosjektet får overraskende (i mine øyne) hederlig omtale. Jeg personlig ble derimot litt skuffet over det endelige resultatet; Utførelsen gir en viss billig følelse og den flotte og klare fargene fra illustrasjonen er borte.

    Image

    Bildet ble funnet her.

    En illustrasjon av slik det presentert:

    Image
    Enig, men AO innrømmer selv at det er nesten ingenting vakkert som har blitt bygget i år (som er helt sant). Så jeg tror de egentlig tar det de finner, forhåpentligvis om ting endrer seg slipper vi å se slike "ok" prosjekter blant kandidatene i fremtidige år.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Ålesund | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 13 Nov 2022, 19:43

    Arkitektkontoret Mad har sendt inn en forespørsel om å få avholdt en forhåndskonferanse for andre byggetrinn av Pir Cowork. Prosjektet er tenkt bygget i Keiser Wilhelms Gate 20 der det i dag står en bensinstasjon. Pir Cowork er navnet gitt til et kontorbygg som nylig ble ferdigstilt på naboeiendommen. Andre byggetrinn er planlagt på bestå av to volum på fem etasjer. Enn så lenge er det kun utarbeidet noen volumsskisser av planene.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests