Bergen | Byutvikling og prosjekter
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 139 times
    Been thanked: 444 times

Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

by Fredrik » 10 Jun 2023, 08:30

Jeg er enig i at det tårnet med vinduer i forskjellige størrelser ser litt malplassert og bryter litt med hvor fint resten av prosjektet er.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 13 Jun 2023, 12:54

Noen foreløpige illustrasjoner av et større prosjekt som er under utvikling på Minde i Bergen. Ut i fra hva jeg forstår er prosjektet planlagt bygget på området som ligger mellom bybanestoppet på Wergeland og Bergensmeriet-utbyggingen. Det er tegnet av Thornström Brookfield Arkitekter.

Image

Image

Image

Image

Første illustrasjon ble funnet her på Instagram og resten av illustrasjonene ble funnet på arkitektkontoret sin nettside.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 16 Jun 2023, 09:57

Villa Amtmann-prosjektet er nå ferdigstilt og her er noen bilder av hvordan det ble. Bildene er hentet fra nettstedet Bygg.no. Prosjektet består av 52 leiligheter hvorav 10 av dem er plassert i en fasade-rekonstruksjon av gamle Hospitalet Betanien. Villa Amtmann er tegnet av Sweco Architects (tidlere TAG Arkitekter).

Jeg synes prosjektet fremstår som skuffende billig og masseprodusert. Jeg synes at selv fasaden på det gamle Hospitalet fremstår ser litt billig og merkelig ut.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Kilde til bildene.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 02 Jul 2023, 12:28

Noen bilder av hvordan andre byggetrinn av det nye barne- og ungdomssykehuset ved Haukeland sykehus har blitt. Prosjektet har blitt gitt navnet Glasblokkene og er tegnet i et samarbeid mellom HR Architecture, Rambøll og PKA arkitekter.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Bildene ble funnet i en artikkel på nettstedet Bygg.no.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 02 Jul 2023, 17:08

Her er noen oppdaterte illustrasjoner av det kontroversielle prosjektet som er under utvikling i Kong Oscars gate. Endringene er ikke så store, men man har valgt å gå for en litt annen utforming på vinduene samt en annen farge på fasadekledningen.

Image

Image

Image

Image

Image

Saksmappen.
    Annevanne
    Has thanked: 34 times
    Been thanked: 12 times

by Annevanne » 02 Jul 2023, 23:29

Jeg gidder ikke skjule min skuffelse når det er min by det går utover og en gate jeg har tilbringt mye tid i. Forslaget er et hån mot byen, det er et estetisk verdiløst bygg.

Det har ikke symmetri, det er monotont fargemessig, etasje på bakkeplan ødelegger sammenhengen i bygget og eller ser det ut som en rar lekeklosse for barn.

Jeg synes ikke de trenger å bygge i tre heller, det er et murbygg de skal matche i størrelse. Hva med å bygge et fint murbygg som kan stå der i 100 år + og som gir et løft til byen?
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 03 Jul 2023, 08:33

Jeg er stort sett enig i og jeg synes det er spesielt synd med tanke på hvor eksponert den tomten er. Dog så går ofte slike prosjekter gjennom endringer til den mer tradisjonelle nå for tiden, så jeg tviler på at dette blir det endelige forslaget.
    Annevanne

by Annevanne » 03 Jul 2023, 10:44

Fredrik wrote: 03 Jul 2023, 08:33 Jeg er stort sett enig i og jeg synes det er spesielt synd med tanke på hvor eksponert den tomten er. Dog så går ofte slike prosjekter gjennom endringer til den mer tradisjonelle nå for tiden, så jeg tviler på at dette blir det endelige forslaget.
    Får håpe du har rett, jeg bare synes det er skummelt at dette er nivået vi begynner på.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 04 Jul 2023, 10:28

Byrådet har nå gitt klarsignal til Grand Hotel Terminus om at de kan få lov til å bygge ut en ny fløy med 37 nye rom. Den nye fløyen er planlagt bygget over Terminus hall som ligger mot Kong Oscars gate.

Jeg synes arkitekturen på den nye delen er skuffende dårlig, men jeg håper den ikke vil bli alt for synlig i bybildet.

Image

Image

Image

Artikkel i Begens Tidende.
    Annevanne

by Annevanne » 04 Jul 2023, 12:57

Jeg vet akkurat hvor det er, ikke bare er det dårlig, det er synlig og vil ødelegge et helt nydelig område av Bergen. Jeg blir bare oppgitt og deprimert av dette.

Dette er det verste jeg har sett på dette forumet noensinne, vi snakker om et helhetlig historisk område som vil bli totalt vandalisert av elendig arkitektur. Jeg får vondt i magen av denne nyheten.

Det er ikke bare utbyggerne som er problemet, men også politikerne som godkjenner dette overgrepet mot byen.