Post Reply 136 posts
Bergen | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 23 Nov 2022, 14:20

    Jeg vil dog påstå at det ikke er veldig rettferdig å beskrive prosjektet det snakkes om her som "grå bokser".

    Image
  • thomas
    Posts: 6
    Joined: 05 Sep 2022, 10:11
    Has thanked: 0
    Been thanked: 0

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by thomas » 23 Nov 2022, 14:48

    Annevanne wrote: 23 Nov 2022, 14:02
    Tobias wrote: 23 Nov 2022, 08:39

    Poenget mitt var ikke å starte en estetisk debatt, det er subjektivt og relativt uinteressant, men å forsøke å forklare hvorfor det du vil ha (forbud mot en viss type arkitektur) er ganske vanskelig å få til i praksis.

    Det noen kaller stedstilpasning, kaller andre kollisjon/rasering og det finnes ganske få faste, objektive kriterier lovgiver kan sette annet enn høyde og volum. På et eller annet tidspunkt må noen inn og gjøre en subjektiv vurdering av prosjektene, og da blir det, ja, subjektivt...
    Btw, jeg glemte å si noe. Hvis du synes mine meninger om estetikk ikke er interessant er det helt greit. Men det jeg synes du ikke skal ignorere er folkets mening, hvis man er i tvil om noe er vakkert eller stygt kan alltid en meningsmåling være et godt verktøy for å komme nærmere et svar. Derfor er økt direktedemokrati i stedsutvikling så viktig, da er det ikke opp til meg eller sjelløse griske utbyggere eller ideologiske arkitekter, da er det opp til folket.

    Og her er jeg er ganske selvsikker på at den type arkitektur jeg synes er vakkert vinner fram nesten alltid. Men hvem vet, kanskje folket ønsker flere grå bokser?
    Jeg tror kanskje du bør realitetsorientere deg litt hvis du virkelig tror at din oppfatning representerer "folket" sin oppfatning. Som alle andres oppfatning er den nok nettopp det, altså "din" oppfatning. Og den er like subjektiv som alle andres.

    For øvrig høres folkeavstemming om ethvert byggeprosjekt ut som en fryktelig tungvint løsning. Som de fleste andre avstemminger vil det dessuten trolig være overvekt av oppfatninger i hver ende av skalaen som stemmer (herunder særinteresser, slik som naboer etc.), og slike avstemminger er således særdeles lite egnet til å bestemme hva "folket" ønsker.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 23 Nov 2022, 14:51

    Fredrik wrote: 23 Nov 2022, 14:20 Jeg vil dog påstå at det ikke er veldig rettferdig å beskrive prosjektet det snakkes om her som "grå bokser".

    Image
    Det var et generelt utsagn, mente ikke dette prosjektet spesifikt selv om jeg heller ikke liker det. Mer type prosjekter som Fylkeshuset Bergen, Vannkunsten, (alt obos bygger), alt på gyldenpris i Bergen, Bergensmeieriet, osv.
  • sliwek20
    Posts: 79
    Joined: 15 Mar 2022, 13:29
    Has thanked: 43 times
    Been thanked: 23 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by sliwek20 » 23 Nov 2022, 14:53

    thomas wrote: 23 Nov 2022, 14:48Jeg tror kanskje du bør realitetsorientere deg litt hvis du virkelig tror at din oppfatning representerer "folket" sin oppfatning. Som alle andres oppfatning er den nok nettopp det, altså "din" oppfatning. Og den er like subjektiv som alle andres.
    100% enig. Det å vise eget synspunkt som allmenn bekymring under hvert eneste prosjekt viser arroganse og er skadelig for debatten.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 23 Nov 2022, 14:58

    thomas wrote: 23 Nov 2022, 14:48
    Annevanne wrote: 23 Nov 2022, 14:02

    Btw, jeg glemte å si noe. Hvis du synes mine meninger om estetikk ikke er interessant er det helt greit. Men det jeg synes du ikke skal ignorere er folkets mening, hvis man er i tvil om noe er vakkert eller stygt kan alltid en meningsmåling være et godt verktøy for å komme nærmere et svar. Derfor er økt direktedemokrati i stedsutvikling så viktig, da er det ikke opp til meg eller sjelløse griske utbyggere eller ideologiske arkitekter, da er det opp til folket.

    Og her er jeg er ganske selvsikker på at den type arkitektur jeg synes er vakkert vinner fram nesten alltid. Men hvem vet, kanskje folket ønsker flere grå bokser?
    Jeg tror kanskje du bør realitetsorientere deg litt hvis du virkelig tror at din oppfatning representerer "folket" sin oppfatning. Som alle andres oppfatning er den nok nettopp det, altså "din" oppfatning. Og den er like subjektiv som alle andres.

    For øvrig høres folkeavstemming om ethvert byggeprosjekt ut som en fryktelig tungvint løsning. Som de fleste andre avstemminger vil det dessuten trolig være overvekt av oppfatninger i hver ende av skalaen som stemmer (herunder særinteresser, slik som naboer etc.), og slike avstemminger er således særdeles lite egnet til å bestemme hva "folket" ønsker.
    Jada jada, uendelige unnskyldninger for å fortsette i samme spor. Problemet er at unnskyldningene dine fungererer ikke i realiteten, i andre land som Sverige er det sprunget opp TITALLS av gode prosjekter, arkitektur er på den politiske agendaen og politikerne tar mer hensyn til folkets innspill. I sverige bygges det hele kvartaler med vakker arkitektur. Det finnes ikke et eksempel fra Norge, ikke et. Det finnes knapt noen miniprosjekter her og der. Hvis du tror min type arkitektur ikke er foretrukket av folket la oss teste det. Å vent, det er jo for tungvint og tar for lang tid. Direkte latterlig.

    Jeg har aldri foreslått at alle nye prosjekter skal være bestemt av folket, det eneste jeg vil er å ta vekk noe av makten fra utbyggerne og sørge for at det er noen som hindrer de fra å kunne ødelegge dette landet totalt. Det er samme logikk som er hvorfor vi har riksantikvaren, hadde vi ikke hatt ildsjeler som sto opp for vakkerhet i dette landet hadde vi ikke hatt et spor av skjønnhet igjen. Jeg synes det arbeidet mange gjør for å sette vakkerhet på agendaen er hederlig og noe som er verdt å kjempe for.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 23 Nov 2022, 15:06

    sliwek20 wrote: 23 Nov 2022, 14:53
    thomas wrote: 23 Nov 2022, 14:48Jeg tror kanskje du bør realitetsorientere deg litt hvis du virkelig tror at din oppfatning representerer "folket" sin oppfatning. Som alle andres oppfatning er den nok nettopp det, altså "din" oppfatning. Og den er like subjektiv som alle andres.
    100% enig. Det å vise eget synspunkt som allmenn bekymring under hvert eneste prosjekt viser arroganse og er skadelig for debatten.
    Som er hvorfor jeg foreslår økt direktedemokrati, så kan dere høre på folket istedenfor meg.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Tobias » 23 Nov 2022, 17:47

    Annevanne wrote: 23 Nov 2022, 14:02 Btw, jeg glemte å si noe. Hvis du synes mine meninger om estetikk ikke er interessant er det helt greit. Men det jeg synes du ikke skal ignorere er folkets mening, hvis man er i tvil om noe er vakkert eller stygt kan alltid en meningsmåling være et godt verktøy for å komme nærmere et svar. Derfor er økt direktedemokrati i stedsutvikling så viktig, da er det ikke opp til meg eller sjelløse griske utbyggere eller ideologiske arkitekter, da er det opp til folket.

    Og her er jeg er ganske selvsikker på at den type arkitektur jeg synes er vakkert vinner fram nesten alltid. Men hvem vet, kanskje folket ønsker flere grå bokser?
    Denne tråden viser jo et prosjekt som ikke er grå bokser, men lave fargede trehus med saltak. Og så forstår jeg at du ikke liker den mer moderne utformingen, og det er helt greit, men å kreve å forbud mot visse typer arkitektoniske stilarter er både ganske autoritært og ikke spesielt praktisk gjennomførbart. For det finnes ingen objektive kriterier på hva som er "autentisk" eller "klassisk" eller "moderne".

    Men økt brukermedvirkning i stedsutvikling og byggeprosjekter, det er vi nok begge tilhengere av.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 23 Nov 2022, 17:59

    Tobias wrote: 23 Nov 2022, 17:47
    Annevanne wrote: 23 Nov 2022, 14:02 Btw, jeg glemte å si noe. Hvis du synes mine meninger om estetikk ikke er interessant er det helt greit. Men det jeg synes du ikke skal ignorere er folkets mening, hvis man er i tvil om noe er vakkert eller stygt kan alltid en meningsmåling være et godt verktøy for å komme nærmere et svar. Derfor er økt direktedemokrati i stedsutvikling så viktig, da er det ikke opp til meg eller sjelløse griske utbyggere eller ideologiske arkitekter, da er det opp til folket.

    Og her er jeg er ganske selvsikker på at den type arkitektur jeg synes er vakkert vinner fram nesten alltid. Men hvem vet, kanskje folket ønsker flere grå bokser?
    Denne tråden viser jo et prosjekt som ikke er grå bokser, men lave fargede trehus med saltak. Og så forstår jeg at du ikke liker den mer moderne utformingen, og det er helt greit, men å kreve å forbud mot visse typer arkitektoniske stilarter er både ganske autoritært og ikke spesielt praktisk gjennomførbart. For det finnes ingen objektive kriterier på hva som er "autentisk" eller "klassisk" eller "moderne".

    Men økt brukermedvirkning i stedsutvikling og byggeprosjekter, det er vi nok begge tilhengere av.
    Det er veldig komplisert å etablere forbud som omfatter akkurat de kriteriene man vil at de skal omfatte. Men poenget mitt er at på visse sårbare områder, la oss ta Gamlebyen i Fredrikstad (innenfor festningsmurene) som et eksempel. Ved et slikt sted bør det være TOTALFORBUD mot å noensinne bygge høyhus og muligens også forbud mot å bygge i modernistisk stil (hvis man foreksempel skal bygge tilbygg på eksisterende arkitektur), du har rett at det er svært vanskelig å få gjennomført men jeg tror du skjønner resonnementet. I visse områder burde det ikke være toleranse for visse arkitekters personlige ønsker/egoisme, det bør være etablerte retningslinjer som dikterer hvordan utforming skal finne sted. Nå snakker jeg om noen få såbare områder i landet som tar opp kanksje 0.01% av landmassen til Norge. Så slik dett synes jeg det er helt logisk og ansvarlig å diskutere
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 26 Nov 2022, 21:54

    Det har blitt sendt inn et planforslag for utviklingen av de to ubebygde tomtene i Lars Hilles gate 23 og Nygårdsgaten 92. Det planlegges å bygge ut eiendommene med to nye kontorbygg; Bygget mot Lars Hilles gate er på syv etasjer mens bygget mot Nygårdsgaten er på fire etasjer. Planforslaget er laget av Opus og forslagsstiller er Entra.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 27 Nov 2022, 00:04

    Interessant, håper det får en enda mer tradisjonell tilnærming men har sett verre.
Post Reply 136 posts

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests