Bergen | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3359
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 114 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 18 Nov 2022, 15:22

    Det har blitt sendt inn et oppdatert planforslag for utbyggingen av eiendommen Strangehagen 13 på Klosteret i Bergen sentrum. Eiendommen er i dag ubebygd og ligger midt inne i et eldre trehusmiljø. Planforslaget legger opp til å utvikle eiendommen med fire nye boliger. Boligene er utformet som to tomannsboliger. Planforslaget er laget av Arkitektgruppen Cubus.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 869
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 18 Nov 2022, 16:22

    Gjør meg nærmest rasende. Men det er jo litt komisk å se hvor stygt og lite imponerende modernistisk skvip er sammenlignet med enkle trehus fra eldre tider. Her er det en mulighet til å viderebygge i samme stil, altså stedstilpasse. Men neida, må jo være stygt. Selv i historiske trehusmiljø skal de ødelegge.

    Patetiske og burde vært ulovlig.
  • Tobias
    Posts: 281
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 46 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Tobias » 18 Nov 2022, 17:44

    Uenig. Jeg synes dette er fin måte å bygge noe moderne på som samtidig respekterer omgivelsene.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 869
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 18 Nov 2022, 17:58

    Tobias wrote: 18 Nov 2022, 17:44 Uenig. Jeg synes dette er fin måte å bygge noe moderne på som samtidig respekterer omgivelsene.
    Flott. Vi har ulik virkelighetsforståelse da 😐
  • Deliferenda
    Posts: 3
    Joined: 16 Mar 2022, 19:03
    Has thanked: 0
    Been thanked: 0

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Deliferenda » 21 Nov 2022, 06:50

    Disse planene har pågått noen år og det er ganske trist. Jeg bodde i nærheten og det er et område som betyr mye for meg. Det er ikke mange boligområder i Norge som er mer sårbare enn Strangehagen på Nordnes i Bergen. Beboere i området utarbeidet et alternativ her som omfattet en vakker park/hage. Fortetting er vel og bra når det gjøres riktig og med respekt for omgivelsene, men for meg er dette bare tragisk og stygt. Skal også sies at byutviklingen på Nordnes/Nøstet de siste årene har gått i grusomt feil retning, og Bergen er snart redusert til å bli like stygg som øvrige norske byer. Beklager negativiteten.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 869
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 21 Nov 2022, 11:41

    Helt riktig, det er ingen ting å beklage for. Dette er nærmest vandalisme og det er folk her som prøver å overbevise oss om at det er positiv fortettning. Bygg de søppelkassene i Dubrovnik å se hva lokalbefolkningen synes. Mange nordmenn har ingen respekt for de historiske områdene vi har igjen, vi tar de for gitt og behandler de som søppel.

    Jeg må repetere meg igjen, dette burde ikke en gang vært lovlig. Slik fortettning er en skam og en uting.

    Vi kan ikke tolerere stygghet som en valid form for arkitektur, spesielt i historisk områder.
    Last edited by Annevanne on 21 Nov 2022, 11:45, edited 1 time in total.
  • sliwek20
    Posts: 79
    Joined: 15 Mar 2022, 13:29
    Has thanked: 47 times
    Been thanked: 23 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by sliwek20 » 21 Nov 2022, 11:43

    Tobias wrote: 18 Nov 2022, 17:44 Uenig. Jeg synes dette er fin måte å bygge noe moderne på som samtidig respekterer omgivelsene.
    Enig med deg!
    Godt å se noen farger i et ellers ganske monotont område.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 869
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 21 Nov 2022, 11:46

    sliwek20 wrote: 21 Nov 2022, 11:43
    Tobias wrote: 18 Nov 2022, 17:44 Uenig. Jeg synes dette er fin måte å bygge noe moderne på som samtidig respekterer omgivelsene.
    Enig med deg!
    Godt å se noen farger i et ellers ganske monotont område.
    Helt ærlig. Sier du dette fordi du tror det eller bare fordi du har lyst å være edgy "haha, vakker arkitektur er stygt og stygg arkitektur er vakker" og kontrarisk?

    Bare lurer
  • sliwek20
    Posts: 79
    Joined: 15 Mar 2022, 13:29
    Has thanked: 47 times
    Been thanked: 23 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by sliwek20 » 21 Nov 2022, 13:03

    Annevanne wrote: 21 Nov 2022, 11:46
    sliwek20 wrote: 21 Nov 2022, 11:43
    Enig med deg!
    Godt å se noen farger i et ellers ganske monotont område.
    Helt ærlig. Sier du dette fordi du tror det eller bare fordi du har lyst å være edgy "haha, vakker arkitektur er stygt og stygg arkitektur er vakker" og kontrarisk?

    Bare lurer
    Forskjellen mellom oss er at jeg ser helheten, hvordan en bygg sitter i konteksten og bidrar (eller ikke) til å skape en livlig, mangfoldig og velfungerende by, mens du ser på hver bygning som en enhet, en planet alene. Det er en typisk feil som mange arkitekter gjør, alt for mye design determinisme...
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 869
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 21 Nov 2022, 13:43

    sliwek20 wrote: 21 Nov 2022, 13:03
    Annevanne wrote: 21 Nov 2022, 11:46

    Helt ærlig. Sier du dette fordi du tror det eller bare fordi du har lyst å være edgy "haha, vakker arkitektur er stygt og stygg arkitektur er vakker" og kontrarisk?

    Bare lurer
    Forskjellen mellom oss er at jeg ser helheten, hvordan en bygg sitter i konteksten og bidrar (eller ikke) til å skape en livlig, mangfoldig og velfungerende by, mens du ser på hver bygning som en enhet, en planet alene. Det er en typisk feil som mange arkitekter gjør, alt for mye design determinisme...
    Det er faktisk motsatt, de byggene du liker ødelegger for helheten fordi de er ikke vakre eller stedstilpasset. Det er så og si ingen arkitekter som støtter mangfold, de er ensrettet og fanatiske tilhengere av modernisme som er hvorfor det er en uskreven regel blant arkitekter at ikke er lov å bygge vakkert (tradisjonell arkitektur).

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest