Oslo | Prosjekt | Lilletorget 1
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lilletorget 1

    by Annevanne » 14 Nov 2022, 20:29

    Tobias wrote: 14 Nov 2022, 17:53 Men hva er vitsen med å diskutere helt urealistiske scenarier? Det finnes knapt en eneste massiv grå sovjetisk menneskeboks i Oslo sentrum.

    La oss heller diskutere prosjektet Lilletorget 1. Det er i mine øyne et veldig godt egnet sted for et høyhus, men de foreløpige planene er lite grasisøse. De peneste høyhusene er som oftest de som smalner med høyden.
    Jeg tror det er en liten misforståelse her. Når jeg snakker om "sovjetiske menneskebokser" så er det ment som en fornærmelse og beskrivelse av stygg grå modernistisk arkitektur mer generelt. Jeg bruker det som et bredere begrep for å beskrive en negativ utvikling, det er ikke ment å taes 100% bokstavelig. Med det begrepet inkluderer jeg også bygg som "Vannkunsten" i Bjørvika, det nye regjeringskvartalet, fylkeshuset i Bergen, osv. Selv om disse bokstavelig sett ikke er "sovjet-blokker". Det var sikkert litt uklart fra min side men håper det klarifiserer 😀.
  • Ring2
    Posts: 93
    Joined: 02 May 2022, 22:16
    Has thanked: 12 times
    Been thanked: 1 time

    Re: Oslo | Prosjekt | Lilletorget 1

    by Ring2 » 04 Dec 2022, 12:08

    Annevanne wrote: 14 Nov 2022, 13:28
    johnk wrote: 14 Nov 2022, 09:50

    Det er en skikkelig øyeåpner å tilbringe litt tid i byer der hvor eiendom er lett tilgjengelig. Det blir plass til så veldig mye flere typer publikumsrettet virksomhet, sære, små butikker og serveringssteder osv. når kravet til inntjening pr. kvadratmeter ikke er så voldsomt.
    Ja men hva er løsningen? Det er det jeg ikke forstår. For hvis folk tror at løsningen er å fortsette å bygge massive grå menneskebokser midt i sentrum for å svare på boligmangelen så vil jo det bare videre ødelegge byer som Oslo. Man ender opp med en by med nok boliger men som ser ut som en sovjetisk slum.
    Det er flere veier til Rom og hovedpoenget er å øke tilbudet:

    Øk reguleringshastigheten
    Det tar dobbelt så lang tid for PBE å regulere boliger nå, som for 5 år siden. Dette til tross for at de flere ganger har kommet ut i mediene og beklaget og lovet forbedring. PBE bør også være mye mer pragmatisk i sin dialog med tiltakshaver.

    Bygg med høy utnyttelsesgrad
    Det kan gjerne gjøres med karré bebyggelse, men mer sannsynlig at det blir en miks av karré og høyhus. Politikerne/PBE bør gjøre en hestehandel med utviklerne, vær mer liberal med høyder og still heller høye krav til uteområder og innbydende første-etasje samt materialkvalitet på fasade og estetikk.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lilletorget 1

    by Fredrik » 03 Jul 2023, 08:28

    Det har blitt laget et helt nytt forslag for utviklingen av Lilletorget basert på de innspille som ble mottatt ved offentlig ettersyn. Det nye forslaget er på 102 meter og er tegnet av danske Henning Larsen. Ut i fra illustrasjonene å dømme kan det se ut til at man legger opp til å bevare deler av dagens (sterk ombygde) funkisbygning.

    Image

    Image

    Image

    Pressemelding fra Entra.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lilletorget 1

    by Tobias » 03 Jul 2023, 14:41

    En hel del bedre enn det forrige forslaget, men skulle ønske det var enda slankere og mindre rotete.
    These users thanked the author Tobias for the post:
    Fredrik
    Rating: 16.67%
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lilletorget 1

    by Fredrik » 03 Jul 2023, 17:54

    Tobias wrote: 03 Jul 2023, 14:41 En hel del bedre enn det forrige forslaget, men skulle ønske det var enda slankere og mindre rotete.
    Ja, jeg er enig. Jeg synes også at materialvalget har et litt billig preg. Jeg skulle ønske man gikk for rødlig murstein i stedet.
  • Jørn
    Posts: 152
    Joined: 23 Mar 2022, 15:33
    Has thanked: 32 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lilletorget 1

    by Jørn » 04 Jul 2023, 18:13

    Stor forbedring fra tidligere skisser syns jeg. Samtidig litt sånn 2011 i stilen, synes de kunne kjørt på med litt mer detaljer og finish i de øvre etasjene som er mest synlige på avstand. Er heller ikke sånn kjempefan av hvordan de har beholdt fasaden på funkisbygget sånn delvis mot Stenersgata, synes det kunne vært integrert bedre.
    Ellers veldig fan av å lage park av parkeringsplassen mot Vaterlandsparken
    These users thanked the author Jørn for the post:
    Fredrik
    Rating: 16.67%
  • Ring2
    Posts: 93
    Joined: 02 May 2022, 22:16
    Has thanked: 12 times
    Been thanked: 1 time

    Re: Oslo | Prosjekt | Lilletorget 1

    by Ring2 » 04 Jul 2023, 22:34

    Nok en gang burde det vært bygget mye høyere og slankere, veldig gjerne gradert. Nå ser det ut som starten på en 300m skyskraper som har blitt barbert med PBE's allmektige motorsag.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lilletorget 1

    by Fredrik » 05 Jul 2023, 11:23

    Noen flere tegninger og illustrasjoner av det reviderte forslaget.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lilletorget 1

    by Mikael » 06 Jul 2023, 10:23

    Ring2 wrote: 04 Jul 2023, 22:34 Nok en gang burde det vært bygget mye høyere og slankere, veldig gjerne gradert. Nå ser det ut som starten på en 300m skyskraper som har blitt barbert med PBE's allmektige motorsag.
    Enig. Det er urealistisk å få nye kontorbygg med små fotavtrykk, derfor vil 100+ meter høye bygg aldri oppleves slanke. Vaterland "trenger" et bygg på minimum 180 meter og kanskje et par på 150 meter.
    These users thanked the author Mikael for the post (total 2):
    Ring2KvikHalden
    Rating: 33.33%
  • Jørn
    Posts: 152
    Joined: 23 Mar 2022, 15:33
    Has thanked: 32 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lilletorget 1

    by Jørn » 06 Jul 2023, 18:33

    Mikael wrote: 06 Jul 2023, 10:23
    Ring2 wrote: 04 Jul 2023, 22:34 Nok en gang burde det vært bygget mye høyere og slankere, veldig gjerne gradert. Nå ser det ut som starten på en 300m skyskraper som har blitt barbert med PBE's allmektige motorsag.
    Enig. Det er urealistisk å få nye kontorbygg med små fotavtrykk, derfor vil 100+ meter høye bygg aldri oppleves slanke. Vaterland "trenger" et bygg på minimum 180 meter og kanskje et par på 150 meter.
    Jeg er litt uenig i det ass, det er stor forskjell på utforming av bygg som har mye å si for hvor "boksete" et bygg oppfattes på avstand og fra gata.
    Ref kroneksemplet Chrysler-bygget i NY, og sammenlign med bygget til høyere som er et helt standard stålbygg med flat tak
    https://chryslerbuilding.com/wp-content ... scaled.jpg

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests