Bærum | Område | Fornebu
  • Tobias
    Has thanked: 115 times
    Been thanked: 112 times

Re: Bærum | Område | Fornebu

by Tobias » 30 May 2024, 12:41

Vel, fra gateplan er det jo de nederste etasjene som blir mest synlige. Men du har helt rett i at det er et snodig fenomen at en del prosjekter endrer seg i høyden og blir styggere. Hvorfor ikke forholde seg mer til basene?

Uansett tror jeg dette blir et bra prosjekt som gir Fornebu en mer urban byfølelse. Hvorfor kunne de ikke tenkt slik fra starten av?
  • Mikael
    Moderator
    Has thanked: 59 times
    Been thanked: 55 times

by Mikael » 30 May 2024, 13:17

Tobias wrote: 30 May 2024, 12:41 Hvorfor kunne de ikke tenkt slik fra starten av?
    Da jeg var på studietur her for rundt 10 år siden og fikk presentert den overordnede planen for Fornebu uttalte prosjektlederne at det var et helt bevisst grep fra starten av at dette ikke skulle bli by, det passet ikke i Bærum. Så har man heldigvis blitt tvunget til både høyere tetthet og mer urban bebyggelse med fornebubanen, men ja, det er vanskelig å ikke irritere seg over hvor mye areal man har kastet bort på kontorghetto og suburbia.
    These users thanked the author Mikael for the post (total 3):
    TobiasNotJustGardE_Oslo
    Rating: 27.27%
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 204 times
    Been thanked: 1001 times

by Fredrik » 30 May 2024, 14:21

Akkurat området rundt arenaen er heldigvis relativt lett å endre på (slik vi ser her), men jeg synes det er trist at byggene til Telenor, Equinor og de tidlige boligprosjektene alltid vil være i veien for en skikkelig urbanisering av hele Fornebu.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 11 Jul 2024, 11:08

Det har blitt sendt inn en anmodning om å få avholdt et oppstartsmøte for reguleringen av felt felt S1.3b som ligger langs John Strandruds vei. Prosjektet er tegnet av Lpo arkitekter på vegne av Obos. Enn så lenge har det kun blitt sendt inn én god illustrasjon av slik de ser for seg å utvikle området, men mitt inntrykk er at dette er enda et prosjekt som hever standarden på Fornebu. Jeg skulle riktignok ha likt at kvartalet var helt lukket, men dette er uansett et steg i riktig retning.

Image

Image

Image

I kommunens innsynsordning.
    These users thanked the author Fredrik for the post (total 4):
    TobiasTheodorMikaelsliwek20
    Rating: 36.36%
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 21 Jul 2024, 11:22

Fredrik wrote: 25 Oct 2022, 18:56 Arkitektkontoret Helen & Hard har vunnet parallelloppdraget for utformingen av et nytt delområde på Fornebu. Delområdet det er snakk om vil ligge rundt den fremtidige Flytårnet t-banestasjon. Prosjektet vil inneholde et sted mellom 700 og 800 nye boliger.

Parallelloppdraget ble arrangert av Obos.

Image

Image

Image

Pressemelding.
    Det har nå blitt sendt inn et planforslag for vestre del av felt 8.4 som baserer seg på vinnerforslaget til Helen & Hard.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Saksmappen.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 25 Oct 2024, 17:13

Fredrik wrote: 08 May 2022, 11:07 Her er noen illustrasjoner av det første kvartalet av Nasenløkka som allerede er under bygging. Utbygger er Obos og prosjektet er tegnet av Transborder Studio i samarbeid med Dyrvik arkitekter. Nasenløkka vil inneholde rundt 600 boliger i sin helhet, men ut i fra hva jeg forstår er 121 av dem i dette første kvartalet. Utbyggingen er planlagt som et Futurebuilt-forbildeprosjekt og det er tenkt bygget med utstrakt bruk av lav-karbon betong.

Jeg liker veldig godt utformingen av bygget sett i første illustrasjon og jeg vil tørre å påstå at det sannsynligvis er det fineste bygget som Obos har stått bak i moderne tid. Hovedproblemet jeg har med prosjektet er hvordan de forskjellige delområdene på Fornebu er planlagt; Hvert enkelt felt fremstår som en slags øy uten noen kobling til de andre feltene rundt. Jeg er ganske skeptisk til hvor godt slik planlegging vil fungere i praksis.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Situasjonsplanen viser Nasenløkka i sin helhet med samtlige kvartaler:

Image
    Et bilde av det ferdige første byggetrinnet:

Image

Bildet ble funnet på nettsiden til Obos.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 20 Jan 2025, 21:43

Fredrik wrote: 02 May 2023, 12:14 Det har nå blitt sendt inn et planforslag for førstegangsbehandling av planene for storprosjektet Fornebu Sør. Planene er utarbeidet i et samarbeid mellom Bærum kommune og grunneierne Obos, Selvaag Bolig og KLP eiendom. Forslaget legger opp til å bygge ut en ny bydel med rundt 2 000 nye boliger samt næringsarealer.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Artikkel i Budstikka.
    Det har nå blitt sendt inn et planforslag for utviklingen av den delen av Fornebu Sør-området som ligger nærmest Rolfsbuktveien:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Saksmappen.
    These users thanked the author Fredrik for the post:
    MJÖLNER
    Rating: 9.09%
  • MJÖLNER
    Has thanked: 28 times
    Been thanked: 12 times

by MJÖLNER » 21 Jan 2025, 01:59

(Råkade citera fel inlägg, detta är ett svar på föregående post.)

Denna blandning av förort (drabant) och tät innerstadsmässig bebyggelse skulle passa bra för ett område som Fornebu. Bara man nu behåller den höga exploateringsgraden. Tunnelbana dras till området så det finns inget argument för ängsliga halvmesyrer.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 19 Mar 2025, 12:03

Her er planforslaget for felt S4.4, som er den delen av Fornebu Sør som ligger nærmest It Fornebu-området. Planforslaget er Atelier Oslo og Lund Hagem.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Saksmappen.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 16 Apr 2025, 12:13

Fredrik wrote: 21 Dec 2023, 10:57
    Fredrik wrote: 12 Oct 2022, 18:49 Det har nå blitt sendt inn en forespørsel om å avholde en forhåndskonferanse for neste byggetrinn på felt 9.4. Dette er samme feltet hvor Nasenløkka-prosjektet er under oppføring. Byggetrinnet vil bestå av to nye kvartaler og er tegnet av Mad arkitekter.

Her er noen foreløpige illustrasjoner av prosjektet:

Image

Image

Image

Image

Saksmappen.
    Jeg fant et par til illustrasjoner av det Mad-tegnede byggetrinnet.

Image

Image

Image

Illustrasjonene ble funnet på nettstedet Behance.
    Rammesøknaden har nå blitt sendt inn:

Image

Image

Image

Søknaden kan sees i sin helhet her.
    These users thanked the author Fredrik for the post:
    trygvef2
    Rating: 9.09%