Da jeg var på studietur her for rundt 10 år siden og fikk presentert den overordnede planen for Fornebu uttalte prosjektlederne at det var et helt bevisst grep fra starten av at dette ikke skulle bli by, det passet ikke i Bærum. Så har man heldigvis blitt tvunget til både høyere tetthet og mer urban bebyggelse med fornebubanen, men ja, det er vanskelig å ikke irritere seg over hvor mye areal man har kastet bort på kontorghetto og suburbia.

Det har nå blitt sendt inn et planforslag for vestre del av felt 8.4 som baserer seg på vinnerforslaget til Helen & Hard.Fredrik wrote: ↑25 Oct 2022, 18:56 Arkitektkontoret Helen & Hard har vunnet parallelloppdraget for utformingen av et nytt delområde på Fornebu. Delområdet det er snakk om vil ligge rundt den fremtidige Flytårnet t-banestasjon. Prosjektet vil inneholde et sted mellom 700 og 800 nye boliger.
Parallelloppdraget ble arrangert av Obos.
Pressemelding.

Et bilde av det ferdige første byggetrinnet:Fredrik wrote: ↑08 May 2022, 11:07 Her er noen illustrasjoner av det første kvartalet av Nasenløkka som allerede er under bygging. Utbygger er Obos og prosjektet er tegnet av Transborder Studio i samarbeid med Dyrvik arkitekter. Nasenløkka vil inneholde rundt 600 boliger i sin helhet, men ut i fra hva jeg forstår er 121 av dem i dette første kvartalet. Utbyggingen er planlagt som et Futurebuilt-forbildeprosjekt og det er tenkt bygget med utstrakt bruk av lav-karbon betong.
Jeg liker veldig godt utformingen av bygget sett i første illustrasjon og jeg vil tørre å påstå at det sannsynligvis er det fineste bygget som Obos har stått bak i moderne tid. Hovedproblemet jeg har med prosjektet er hvordan de forskjellige delområdene på Fornebu er planlagt; Hvert enkelt felt fremstår som en slags øy uten noen kobling til de andre feltene rundt. Jeg er ganske skeptisk til hvor godt slik planlegging vil fungere i praksis.
Situasjonsplanen viser Nasenløkka i sin helhet med samtlige kvartaler:
![]()

Det har nå blitt sendt inn et planforslag for utviklingen av den delen av Fornebu Sør-området som ligger nærmest Rolfsbuktveien:Fredrik wrote: ↑02 May 2023, 12:14 Det har nå blitt sendt inn et planforslag for førstegangsbehandling av planene for storprosjektet Fornebu Sør. Planene er utarbeidet i et samarbeid mellom Bærum kommune og grunneierne Obos, Selvaag Bolig og KLP eiendom. Forslaget legger opp til å bygge ut en ny bydel med rundt 2 000 nye boliger samt næringsarealer.
Artikkel i Budstikka.

Rammesøknaden har nå blitt sendt inn:Fredrik wrote: ↑21 Dec 2023, 10:57Jeg fant et par til illustrasjoner av det Mad-tegnede byggetrinnet.Fredrik wrote: ↑12 Oct 2022, 18:49 Det har nå blitt sendt inn en forespørsel om å avholde en forhåndskonferanse for neste byggetrinn på felt 9.4. Dette er samme feltet hvor Nasenløkka-prosjektet er under oppføring. Byggetrinnet vil bestå av to nye kvartaler og er tegnet av Mad arkitekter.
Her er noen foreløpige illustrasjoner av prosjektet:
Saksmappen.
Illustrasjonene ble funnet på nettstedet Behance.

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Google [Bot] and 2 guests
© 2022 NyUrban. Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited.