Stavanger | Område | Paradis
  • FredØx
    Has thanked: 8 times
    Been thanked: 30 times

Re: Stavanger | Område | Paradis

by FredØx » 04 Mar 2024, 17:47

Det lille positive man kan si er vell plasseringen i et knutepunkt, nær hovedtrase for både jernbane og buss. Jeg liker at flere kontorarbeidsplasser legges utenfor Forus. Det fører i mine øyne til bedre byutvikling.

Ellers ikke så spennende arkitektur.

Jeg er spent på helheten av dette Paradisområdet om si 20 år. Når alt er utbygd og har fått satt seg skikkelig. Det er mye forskjellige former, farger og materialer som brukes i de forskjellige boligblokkene og kommende kontorbyggene. Vil dette bli et slags kult moderne "geometrisk" nabolag med en utforming som skiller seg markant fra trehusbyen rundt, eller blir det kaldt og dødt med en kontrast som ikke fungerer. Tiden får vel vise.

"Boxen" har hvertfall symmetri og litt struktur i fasaden som med de rette materialene kan se ok ut, får vi håpe!

Image

Er det andre som får svakt art deco vibber av bildet over?
  • Iver
    Has thanked: 2 times
    Been thanked: 46 times

by Iver » 05 Mar 2024, 08:13

FredØx wrote: 04 Mar 2024, 17:47
    Jeg er spent på helheten av dette Paradisområdet om si 20 år. Når alt er utbygd og har fått satt seg skikkelig. Det er mye forskjellige former, farger og materialer som brukes i de forskjellige boligblokkene og kommende kontorbyggene. Vil dette bli et slags kult moderne "geometrisk" nabolag med en utforming som skiller seg markant fra trehusbyen rundt, eller blir det kaldt og dødt med en kontrast som ikke fungerer. Tiden får vel vise.
    Er ikke svaret på dette gitt? Ingen liker modernistisk kaos (byutvikling) 20 år etter. Kanskje utenom noen av arkitektene som har tegna det. Helt umulig å få 40 stygge bokser, forvridde "diamanter" eller østblokk boliger til bli et hyggelig og bra byområde :roll:
    Annevanne
    Has thanked: 54 times
    Been thanked: 14 times

by Annevanne » 05 Mar 2024, 12:02

FredØx wrote: 04 Mar 2024, 17:47 Det lille positive man kan si er vell plasseringen i et knutepunkt, nær hovedtrase for både jernbane og buss. Jeg liker at flere kontorarbeidsplasser legges utenfor Forus. Det fører i mine øyne til bedre byutvikling.

Ellers ikke så spennende arkitektur.

"Boxen" har hvertfall symmetri og litt struktur i fasaden som med de rette materialene kan se ok ut, får vi håpe!

Image

Er det andre som får svakt art deco vibber av bildet over?
    Istedenfor for å gamble på at det blir et "kult geometrisk nabolag," (hva enn det betyr), hva med å bare bygge noe som er noenlunde estetisk vakkert? Som vi vet at folk faktisk vil sette pris på.

Istedenfor å leke med geometriske figurer kan man jo faktisk bygge vakker arkitektur. Men hva vet jeg 🤷‍♂️
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 204 times
    Been thanked: 996 times

by Fredrik » 27 Dec 2025, 13:15

Reguleringsplanen for "Paradis Midt" er nå ute til offentlig ettersyn.

Innspill kan gis her.
    Attachments
    Paradis reguleringsplan.jpg
    Paradis reguleringsplan.jpg (241.85 KiB) Viewed 214 times
    Paradis reguleringsplan 2.jpg
    Paradis reguleringsplan 2.jpg (215.42 KiB) Viewed 214 times
    Paradis reguleringsplan 3.jpg
    Paradis reguleringsplan 3.jpg (230.64 KiB) Viewed 214 times
    Paradis reguleringsplan 4.jpg
    Paradis reguleringsplan 4.jpg (223.82 KiB) Viewed 214 times
    Paradis reguleringsplan 5.jpg
    Paradis reguleringsplan 5.jpg (218.75 KiB) Viewed 214 times